Stephen King - skönt när man har lite "rätt" i alla fall

Jag har gillat Stephen King i över 15 år, snart är det väl 20 när jag börjar avrunda åt rätt håll. Och när man verkligen gillar en författare så känns det alltid jobbigt när hen spottar ur sig en massa åsikter som amn själv inte kan stå för, som kanske till och med är idiotiska. Krokade. 
 
Jag har alltid haft svårt att skilja författares korkade åsikter från vad jag tycker om deras verk. Det går ihop, som ler och långhalm, och jag kan inte släppa det. Det är därför jag till stor del undviker att läsa författarbloggar och alltför djupa intevjuer. Det går banne mig inte ihop i längden. Verkar de för ytliga/har för kostiga åsikter/säger knäppa saker, hur akn jag då gilla deras böcker som är skapade av den personligheten?
 
Men ibland, när man läser om att en av ens favoritförfattre har gjort något som man verkligen håller med om, då känns det i bröstet. På ett riktigt bra sätt. Som när jag tidigare i dag läste den här artikeln. Om Stephen King och har stöd mot förändrade vapenlagar i USA. Inga enorma förändringar, men i alla fall ett steg i rätt riktning. Och något jag kan leva med då jag njuter av hans verk.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jonna Lindberg

Jag håller med dig! Tycker King verkar vara en väldigt vettig person. Har dock inte läst så mycket av honom. Skräck är inte riktigt min grej, men hans skrivarbok är fantastisk.

Svar: Ja, en sådan som man skulle vilja fika med och verkligen pick his brains! :-)
Han har skrivit en hel del som är mer psykologiska relationer än skräck, jag ska rota fram ett par tips! :-)
Emma

2013-04-24 @ 22:35:03
URL: http://www.jonnalindberg.com
Postat av: [Anna]

Håller verkligen med. Jag undviker allt vad som har med författarna att göra vid sidan om böckerna, jag vill inte få in deras egen personlighet i böckerna. Många börjar ogilla böckerna efter att ha fått en åsikt om författarna... Bra av King! Hoppas fler kändisar fortsätter på samma sätt!! :)

Svar: Ja,det förstör verkligen hela åsikten om man inser att författaren är ett rikspucko! ...men pisitiva saker, som den här, stödjer bara mina åsikter! :)
Emma

2013-04-25 @ 06:44:04
URL: http://bokraden.blogspot.com
Postat av: Lingonhjärta

Ja jag håller med om allt du skrivit. Åsikterna går ju ihop med författandet och har man en gång läst något som man inte gillar ja då kan alla böcker vara helt förstörda sen som författaren har skrivit. Men heja King. Blev också väldigt glad över att läsa det här :)

Svar: Ja, nu för tiden passar ajg mig för vad jag läser, speceillt om gamla favoriter. Risken finns ju alltid att flera år av läsupplevelser börjar vittra i kanten...
Emma

2013-04-27 @ 00:29:45
URL: http://www.lingonhjarta.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0