Erotisk litteratur, en fling?

Läste en artikeln på DNs webb om tanken kring att den erotiska litteraturen, med EL James och "Fifty Shades of Grey" i spetsen, är en ny öppning för att erotisk litteratur kommer att bli lika mainstream som till exempel deckare. De intervjuade, bland annat representanter för olika bokförlag, höll sig mycket tveksamma till att erotik skulle kunna bli en lika bred genre.
 
Jag är beredd att hålla med, men är dock inte lika säker på att Femtio Nyanser-fenomenet enbart är ett fenomen som sedan kommer att dö ut. Förhoppningsvis så kommer den erotiska litteraturen att stärkas, blir mer accepterad och hitta nya läsare. Samtidigt så får den gärna också bli mer välskriven (om man nu har EL James som exempel). Att genren kommer ut som bättre, starkare och mindre irriterande när det gäller bland annat unkna könsroller vore ju också ett plus. Lite som "Erotica2000", uppdaterad version.
 
För det finns hur mycket som helst att städa upp i den, och då talar jag inte om vad folk gillar och inte gillar. Som jag tidigare har nämnt så stör jag mig inte det minsta på om folk gillar att bli smiskade på sjärten eller vart deras preferenser nu ligger, så länge det är vuxna människor som frivilliga sysslar med det. Tycker jag inte om det så kan jag välja att inte läsa det, punkt. Det som däremot stör mig något enormt är beskrivningen av folk som gillar dylika aktiviteter som vridna eller karaktärer som har moraliska problem med att de njuter av att bli just smiskade på stjärten (exemplet kommer från Ana i "Femtio Nyanser", jag har vräkt ut det mesta av min irritation tidigare, du hittar det här). 
 
Jag efterlyser fortfarande nyanserade karaktärer som tar ansvar för sig egen sexualitet utan att det blir smetigt och ointressant. Tips på det finns bland annat i "Sirenen" av Tiffany Reisz, inte 100% men i alla fall bättre. 
 
Några fler tips kan kanske komma från er läsare?
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanneles bokparadis

det har ju funnits, men kanske blivit finare nu?

Svar: Ja, kanske lite mer salongsfähig! :-)
Emma

2013-04-29 @ 19:14:48
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0