Det har sagts så otroligt mycket om Bokmässan...

...att jag knappt vet vad jag själv ska säga. Vad har inte redan sagts? Om en Bokmässa med över 90,000 besökrare så kacklas det ganska mycket, eller vad säger ni? Själv bifdrog jag definitivt till årets kackel, speciellt genom att liveblogga direkt på LitteraturMagazinet, både med miniintervjuer och bildbloggning om alla möjliga olika aspekter av mässan.Otroligt roligt var det i alla fall, att kunna slänga iväg sin direkta tanke och sedan veta att det knappt tar några minute så ligger tanken där i bloggen. Note to self; bli bättre på att mobilblogga.
 
Det känns lite som om det har rasat in inlägg från en rad olika forum och de flesta av dem intressanta, men det kommer kanske ta ett tag att läsa igenom dem (Readern är överfull, det står bara 1000+ i den...), så förhoppningsvis kommer det att bli en del Bokmässadiskussioner ett tag framöver.
 
Men, jag har i alla fall samlat tankarna ordentligt efter mässan, men om jag skulle brodera ut det så blir det inlägger längre än vägen till Arusha och hälften av läsarna troppa av innan något halvroligt/väsentligt har sagts, så det får bli lite kortfattat och glatt i puktform för den som eventuellt är intresserad, även om det som koncept känns lite trist.
 
- Det var i alla fall fantastiskt roligt att vara där, uppleva mässan och träffa en rad fellow bokbloggare. Jag träffade bland andra Ciccis Boklogg, Enligt O, Calliope, Bokmania, Eli läser och skriver, KåKå,....och dagarna går, Nina, Ehwa och Anna.
 
- Jag intervjuade bland annat Sagolikt förlag, Kim M Kimselius och Lars Wilderäng, och har ytterlligare någon intervju i pipelinen. Även det otrolgit roligt.
 
- Seminarium om yttrandefriheten, det civila samhället och om de nordiska oknytten är "de nya vampyrerena" (jag tror stenhårt på Skogsrået, Amanda Hellberg! ) besöktes samt en rad monterprogram. Det blev itne alls lika många seminarium som jag hade tänkt, men så är det väl alltid.
 
-Jag fick med mig 30 böcker hem, och då har jag inte räknat med presentarna jag köpte, ytterligare ca 5. Tiden, finns det mer tid nu. Går det att köpa tid?
 
- Jonas Thente bjuder självklart som vanligt på lite bitande ironi från årets Bokmässa, dels över bokbloggare , dels över sig själv. Jag kunde inte låta bli att flina en hel del, men mest med honom, inte åt honom.
 
...och allt är självklart inte guld och gröna skogar på ett event som pågår i dagarna fem och som är en hel branschs efterlängtade firmafest, där människor som både hatar och älskar varandra, är beroende av varandra, beundrar varandra, är glada, lyckliga, avudsjuka, ledsna, sårade, framgångsrika, åtsidosatta ska försöka samsas. Självklart är inte alla glada hela tiden då, allt annat vore ett skämt, och självklart tror jag inte att det är är unikt för Bokmässan - det är något som finns i alla sfärer där det samlas mer än en handfull människor. Kolla bara i er lokala bostadsrättsförening, idrottsförening, syjunta eller föräldraförening. Gruppdynamiken är både underbar och ibland vedervärdig. Författaren Pernilla Alm sätter ord på det väldigt bra här.
 
Summasumarum så var det en fantastisk mässa för min del, jag var glad, speedad och njöt i fulla drag nästan hela tiden. Det kan bero på att det var min första bokmässa på sju år och att all samlad energi från dessa år av väntan kulminerade i just det här, det kan jag inte veta förens nästa år.
 

Kommentarer
Postat av: Eli

Det var jättekul att träffas! (och jag gillade också seminariet med Amanda Hellberg, hon var verkligen rolig :) )

Svar: Det samma!
Ja, jag tänkte till och med att "henne skulle amn äta middag ihop med", då blir det nog mycket skrattat! :-)
Emma

2012-10-02 @ 14:56:10
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: Calliope

Ja, jättekul att ses! Det gör vi om nästa år!

Svar: Absolut, det tycker jag verkligen!
Emma

2012-10-03 @ 09:46:47
URL: http://calliope-books.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0