Räknas kokböcker...?

 
En liten fundering.
Jag, som så många andra läsare, för lista över de böcker jag läser för att hålla kolla på dem, kunna fnula lite med statistik och kanske främst minnas dem. Minnet är som sagt inte vad det en gång har varit.
 
Men, ni andra, på era listor, hur gör ni med kokböcker? Jag har nyligen läst några kokböcker, från pärm till präm, alla recepten, kommernaterna och tipsen som författarna delar med sig av etc. Och nu funderar jag, kokböckerna, brukar ni också sätta dem på era lästa-listor?
 
Jag vet inte varför jag tvivlar, men det är ju så mycket bilder...

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag har "recenserat" en kokbok en gång, mest för att jag inte hade något annat att skriva om.. Men jag tycker absolut att man kan göra det, oftast är det ju mer än bara rena recept i boken! Speciellt i alla dessa "kändiskokböcker". Sedan kan man väl recensera recepten, svårighetsgrad, lätta/svåra att anpassa, måttenheter, inspirationsgrad osv.

:)

Svar: Det är oerhört kul att recensera kokböcker egentligen, för de är ju alltid skrivna av en matexpert, men själv är man ju alltid lekman!
Emma

2012-11-13 @ 13:28:32
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Vicky

Bonniers stora kokbok eller Sju sorters kakor skulle jag nog inte ta med som lästa böcker, men det finns ju många kokböcker som faktiskt är skrivna för att läsas (ofta av "kändisar" eller på ett visst tema) och de tar jag helt klart med i listorna!

Svar: Ja, de jag har läst är mer av den typen (Sju sorters kakor är ett mästerverk, men vem orkar läsa den från pärm till pärm..?)! Jag sätter nog upp dem på en sidolista i alla fall...
Emma

2012-11-13 @ 13:44:22
URL: http://bockeretc.blogspot.com/
Postat av: Hanneles bokparadis

Alla böcker räknas.

Svar: Sant. Men kanske på en speciallista?
Emma

2012-11-15 @ 19:30:07
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Bokomaten

Åh, det här inlägget måste jag ha missat när du skrev, men jag har funderat på precis samma sak faktiskt. Jag kom fram till att de inte räknas på min lista men kanske ska tänka om. För jag gör ju som du. Läser alla texterna, går igenom inledningen, översikt, testlagar lite och recenserar jag så brukar jag bedöma sådant som hur lätta de är att hitta i, hur omfattande/lätta/svåra de är, om de funkar för veggosar osv. Är ju en del jobb och text att gå igenom ofta. Och är det något av Nigella så läser jag för rent nöjes skull:)

Svar: Ja, för är de riktigt bra så läser man ju allt, från präm till pärm!Jag har efter mycket funderande bestämt mig för att göra en separat lista för böcker som behandlar mat, pyssel och inredning etc. Jag lägger ju ändå en hel del tid på dem, men inte alls lika mycket som på en som mest innehålelr text. Tror att det blir 'rättvist' så i min statistik, om man kan säga så... :-)
Emma

2012-12-14 @ 10:38:37
URL: http://bokomaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0