Läst eller inte läst, det är frågan...?

 
 
Jag brukar minns mycket väl om jag har läst en bok eller inte, kanske till och med när det hände, hur jag kände inför boken och om den stannade kvar i bakhuvudet på mig eller inte. Men självklart inte alltid, ju mer jag läser desto mer böcker in i huvudet, desto fler blir detaljerna att hålla reda på, men det är lika frustrerande varje gång.
 
Som just nu, när jag sitter med "Färden genom mangroven" av Maryse Condé och är nästan hundra på att jag har läst den, men inte riktigt. För det är en bok som jag har stått och hållit i ett antal gånger genom åren, och som många gånger inte har fått följa med mig hem, så det blir lite suddigt när jag letar i minnet.
 
För jag vet att jag har läst en bok av Maryse Condé, och det borde ju troligtvis vara den här, så stor som den blev i Sverige när den kom. Och jag har ett svagt minne av att jag stod och höll i den på Pocketshop på Arlanda på vägen ner till Dar es Salaam, och...ja. Jag är nästan säker. Men bara nästan. Och jag är nästan säker på att jag gillade den.
 
Men inte tillräckligt säker, så jag tror att det får bli att läsa den igen. För att vara på den säkra sidan!
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanneles bokparadis

ibland liknar böcker varandra

Svar: Jag vet, oerhört irriterande när minnet sviker!
Emma

2012-11-15 @ 19:29:07
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Eli

Så här känner jag inför många klassiker! Man har hört så mycket om dem, läst så mycket om dem, fingrat på dem på biblioteken, pratat om dem på litteraturvetenskapen. Men har man egentligen läst dem?

Svar: Ja, men det där känner jag också igen. En del har ajg verkligen ingen aning om jag verkligen har läst eller bara diskuterat i oändlighet... :-)
Emma

2012-11-21 @ 17:22:07
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: Sara Neil Florén

Läs den igen och kolla särskilt vem som gjort översättningen. =)

Svar: Sant! Plus skriva ner när jag läst den, då går det inte att glömma! :-)
Emma

2012-11-27 @ 02:24:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0