Slalomläsning

Som vanligt så slalomläser jag för tillfället ett par böcker, för tillfället bara två, men ändå.

 

Det är "Hypontisören" av Lars Kepler och "För herr Bachmanns broschyr" av Carl-Johan Vallgren som jag slirar runt med just nu.

 

Vallgren har länge varit en favorit och fram till rätt nyligen trodde jag att jag hade koll på hans utgivning, men för ca sex månader tog jag tag i det hela, rotade runt lite på internet, och det visade sig att så inte var fallet, det fanns ett flertal böcker som jag inte hade koll på (exakt alla fyra som gavs ut före den 'Dokument rörande spelaren Rubashov'som jag har läst, samt Bachmann - hoj, där flög min tanke om att jag hade koll på Vallgren rakt ut genom fönstret). Ergo, "För herr Bachmanns broschyr" och "Nomaderna" hamnade i min julklappssäck.

 

Och Bachmann är mycket intressant läsning, måste jag säga. För er som inte vet så handlar det om en svensk författare (Vallgren själv) som bor utomlands och som har kontaktats av en viss herr Bachmann i syftet att få ett bidrag till en broschyr om Sverige. Och svar får han, dock förmodligen inte riktigt som han har tänkt sig. Ett svidande svar över det kulturlösa, förfallna, lumpna folk som svenskarna faktiskt är, men på olika sätt har lyckats dölja för utlänningar. Jag har hunnit ca 25 sidor och skrattar bitvis så att jag nästan gråter, samt läser högt för min sambo som reagerar likadant. Oerhört underhållande, måste jag säga.

 

Dock väcker den frågor, intressanta frågor. Till exempel VEM är den kvinnliga litteraturkritikern på DN (eller möjligtvis Svenskan) som sågade Vallgrens bok 3, 4 och 5 (den sista på mitten av 90-talet) så totalt att hon får ett nidporträtt på ett flertal sidor och bland annat blir jämförd med en get? Någon som vet? I sådana fall får ni gärna dela med er och tillfredsställa min nyfikenhet!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0