Tragiskt...

I går var jag i möte med en välgörenhetsorganisation som planerar en stor kampanj för att samla in pengar till ett projekt för fattiga som skall gå av stapeln nu under hösten. De räknar med att få in en hel del pengar och alla var väldigt sporrade över de projekt som organisationen nu kommer att kunna genomföra.

 

De hade bestämt att i slutet av kampanjen så skall en stor cermoni annordnas för att öka medvetenheten om projekten här i staden.

 

Diskussioner bröt ut kring vem som skulle bjudas in som Hedersgäst och någon lägger fram förslaget att en hög chef för den myndighet som är involverade från statens sida i samma salgs projekt skall bjudas in, för att ge tyngd åt tillställningen.

 

Många protesterade högljutt och för första gången på rätt länge blev jag faktiskt lite chockad när jag hörde deras anledningar till att inte bjuda in en myndighetsperson till ceremonin - nämligen att om personen i fråga får veta hur mycket pengar som ar samlats in, så kommer det, som ett brev på posten, komma en begäran om i alla fall en rätt stor del av kakan. För att de ställer upp, för att de också behöver pengar till sina "projekt" (ny bil, kanske?) och för att man inte kan neka dem då de förmodligen kan ställa till en hel del trubbel om de inte får som de vill (inga fler godkända tillstånd för projekt etc.). Och för att de skiter fullständigt i att pengarna kommer att gå till att förbättra livet för de fattiga på landsbygden.

 

Som sagt, jag trodde inte att jag fortfarande kunde bli chockad.

 

Senare, på samma möte, föreslogs det att en del av pengarna inte skulle gå till projekten utan till ett barnhem som är i behov och då kom nya protester. Det har tydligen nyligen avslöjats att personalen på flera barnhem tackar och tar emot gåvorna (kläder, mat, leksaker etc) till barnen, för att senare, när de som donerar har gått, ta sakerna från barnen och sedan sälja på eget bevåg. Jag blev faktiskt inte lika chokcad av det, för det har jag hört rykten om tidigare.

 

Jag menar absolut inte att man inte skall skänka saker till välgörenhet, det skall man absolut (till och med mer just nu när det faktiskt är akut på Afrikas Horn), men man måste också vara medveten om att sådana saker händer. Och kanske välja mer vilka organisationer man väljer att stödja, att man väljer dem som man känner att man har förtroende för.

 

Personligen gillar jag den här!

 


Kommentarer
Postat av: Bokomaten

Suck, att det alltid ska vara så där. Jag tycker nästan dock att det mest förfärlia är at många människor använder som argument för att aldrig ge pengar till någonting att "man vet ju ändå att det alltid går till myndiheternas hus och bilar". istället för att kolla upp vad man litar på och ge vad man kan och när man har möjlighet. men så funkar det väl, att döva samvetet.

2011-09-12 @ 10:34:19
URL: http://bokomaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0