Just nu...

...läser jag "Venus Rising" av Flora Speer.

När jag under mitt första år här i Tanzania bodde hemma hos en Svensk-Tanzanisk familj så läste jag mycket av vad de hade i bokhyllan. Det var en mix av böcker som de själva gillade och sådan som jag (antog) hade blivit kvar från tidigare ägare/hyresgäster. En mäktig blandning.


Då läste jag "Venus Rising" för första gången och blev både imponerad och lite förfärad över min smak. Boken är nämligen något så (i alla fall i min värld) ovanligt som en sci-fi romance som, i alla fall som jag minns den, var både välskriven, lockande och väl insatt i detaljer om det som beskrevs i boken. Den var, för att tala klarspråk, jäkligt rolig.  Och romance då, fast inte som vanligt, annorlunda (här tillkommer då frågan, kan man verkligen räkna in den i facket om den inte riktigt följer ramarna...?) .


Så när mina bekanda valde att städa ur sin bokhylla för nästan ett år sedan, och bjöd in mig att ta vad jag ville ha får de utsprterade böckerna så låg den där - och självklart kunde jag inte stå emot. Och nu läser jag den igen. Hittils är det precis så charmig som jag minns. Inte så sliskig som en 'vanlig' romance kan vara och full av high-tech prylar och intressanta teorier om telepati, diktaturer och livet i naturen.

En rolig grej är också att boken har, i alla fall under de första 100 sidorna, blivit läst av någon som har använt den för att lära sig mer avancerad engelska - det finns nämligen anteckningar på var och varannan sida med förenklade versioner av utvalda ord. Skitskoj och påminner mig om att språket inte alls är så förenklat som man kan luras till bara för att den tillhör en viss genre.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0