Vickis Vintage Butik av Isabel Wolff

Den här boken hade allt jag förväntade mig att The Hat Shop on the Corner av Marita Conlon skulle ha haft men inte hade, trots att de vid första anblicken har mycket gemensamt. Tjusig hattbutik/vintagebutik som blir framgångssaga, intressanta sidorspår, strulpelle till kille innan huvudpersonen träffar den "rätte" och lyckliga slut.
Men, strörsta skillnaden är väl främst att "Vickis Vintage Butik" är mycket... bättre, håller hela vägen och gör det på ett jäkligt snyggare sätt. Språket är bättre, kläderna mer attraktiva, huvudpersonen mer trovärdig och framfór allt, det som avgör det hela är det största sidospåret - anknytningen till Andra Världskriget. Utan att avslöja för mycket kan jag bara säga att jag är oerhört svag för sådana sidorspår.
Okej, det här är som en glad, rolig, lättsmält karamell och tar man den som sådan så får man en trevlig lässtund och kommer ut på andra sidan med förhoppningsvis glatt humör. Yummy.

Kommentarer
Postat av: cecilia

Jag gillade också den här. Notting Hill-mys!

2011-10-15 @ 21:15:17
URL: http://flickanobockerna.se
Postat av: Bokomaten

Tittade faktiskt på den härom dagen, men beslöt mig för nej. Funderade själv länge på hur mysigt det yhade varit att ha en vintagebutik.=) Och SOM det behövs lite bättre chic-litts. Svårt att sålla mellan det bra och det som är rent skräp.

2011-10-17 @ 10:38:15
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Cecilia: Ja, faktiskt en mycket traffande beskrivning!



Bokomaten:det skulle nog vara oerhort mysigt! Ja, det ar tyvarr sa att mycket av chicklitten ar en salig blandning av skit och guldkorn. Tyvarr. Man borde ha en guide till dem, vilka som ar lasvarda och vilka som bor undvikas...

2011-10-18 @ 08:22:18
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Josefin

Nu har jag också läst den! Tack för ett mycket bra tips!



2:a vk-historien gjorde att den fick lite tyngd. Och Frankrike under det kriget har jag inte läst så mycket om innan vilket gör att det känns som att jag lär mig något :)

2011-10-24 @ 23:18:49
URL: http://nobelprisprojektet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0