Awards for everybody!

Jag fick ju en Award i förra veckan av Trillingnöten, som jag blev väldigt glad över. Dock har det tagit mig lite tid att svara på den, dels för att det har varit en sjukt hektisk vecka, dels för att jag alltid vill fundera ordentligt på vem jag skall ge Awarden till, för jag har många favoriter som jag läser dagligen och som jag verkligen gillar, men enligt den här Awarden så är det enbart fem bloggar som får föräras med den. Marit, tycker jag. Och så brukar jag försöka att undvika att Awarden till någon som redan har fått den (sorry Trillingnöten och Duktiga Tjejen, ni är värda massor med Awards, jag skall snickra ihop egna till er för det förtjänar ni, men just den här har redan varit hos er och vänt), för att se till att spridningen maximeras. Så även denna gång.

 


I Awarden ingår det att man svarar på sex frågor och sedan skickar den vidare till fem bloggare som man tycker är bra, läsvärda, omvälvande, mysiga eller varför man nu gillar dem. Jättesvårt det med. Det är få frågor som enbart kan besvaras med "ja', "nej"eller "kanske". Skall utveckla lite utan att skriva den där romanen i svaren...




Frågorna lyder som följande:



1. Varför började du blogga?

Jag startade min första blogg 2007, den var helt anonym och mest for att "release some steam" om olika saker. Det fick aldrig speciallt många läsare, men jag har fortfarande kvar den och när jag riktigt jäkla förbannad, vad det nu handlar om, så skriver jag av mig där i rena ilskan. Jag brukar kalla den för min "Argblogg".

 

Jag började bokblogga 2010 och det var av många olika anledningar, men främst för att jag inte längre skrev speciellt mycket, och kommunicerade/diskuterade böcker enbart med min sambo (och nej, det är aboslut inte fy skam, men hans främsta intresse är faktiskt inte böcker) och kände att jag ville "säga mitt", tjattra med andra bokbloggare och få lite nya intryck. Och så självklart för att skriva vad JAG tyckte om böckerna! ;-)


2. Vad har du för mål med bloggen?

Att kommunicera med andra, att slänga ut åsikter och se vad andra tycker, att få skriva av mig ibland.
Tjattra lite. Umgås lite. Kommunicera med andra. Ha trevligt. Och så kanske utmana och utveckla min litteratursmak.


3. Vilka bloggar följer du?

"Inte så många" tänkte jag först, sedan började jag räkna i huvudet. Det blev rätt många, faktiskt.

Massor, massor, massor av bloggar.

Cissi Wallin, Mia Öhrn, Ingrids Boktankar, Hanneles Bokparadis, Duktiga Tjejen, Trillingnöten, Påhittade nöjen, Bokstävlarna, ...och dagarna går, snowflakes in rain, Och solen har sing gång, UnderbaraClara, Lady Dhamer, Arsinoe (Orakade flatfeministen Fanny), One-way Communication, Boktradition, Bloggkommentatorerna, Ebba von Sydow, Linus Fremin, Leagally Blonde, Linna Johansson, Book Cover Girl, AvAnna, Läsdagboken, Mitt Eget Jävla Narnia, Dark Places, Bokomaten, Tekoppens tankar, Vixxtoria, Linnea i USA, Enligt O, Våra Skitungar, Ketchupmamman, Dunia ni Duara, Pockethexan, Böckerx3, MarySaintMary...och jag skulle kunna hålla på hur länge som helst, för jag har massor (och då menar jag MASSOR) av bloggar som jag följer med stort intresse, så om jag har glömt just DIG så betyder det att jag inte läser/bryr mig, utan mer om att jag måste sluta någon gång...

 

(ja, jag använder Reader för det mesta, mitt modem som jag har hemma är lite långsamt så det är lättast att göra som så)


4. Vad har du förfavoritfärg?

På kläder?

Blått. Svart. Lila.

Sedan jag flyttade till Afrika har jag också utvecklat smak för rött, gult, grönt och orange.

 


5. Vad har du för favoritfilm?

Oj, det är en skitsvår fråga. Allt beror ju på när, var, hur filmen sågs, eller hur?
Broarna i Madison County (för att jag alltid gråter till den), WaterBoy (för att jag och min sambo såg den första gången jag kom  och hälsade på honom i hans studentstad och jag blir sjukt nostalgisk av den, inte för att den är bra), Billy Elliot (för att det kniper i hjärttrakterna) osv.

Så jag har inte en specifik favoritfilm, mina favoriter är kanske inte de som var roligast att se just där och då, utan de som stannar kvar i minnet och som jag kan återkomma till, igen och igen.

Dock har jag ibland väldigt dåligt minne. En av mina absoluta favoritfilmer kommer jag inte ens ihåg vad den heter, sorgligt nog. En koreansk film som jag har sett två gånger på små filmklubbar (en gång i Örebro, en gång i Uppsala) och som handlar om platsen man hamnar på när man dör. Där jobbar ett team med att återskapa varje individs lyckligaste ögonblick och som själen sedan får ro i, för all framtiden. Mycket, mycket vackert filmad och jag har sparat programmen för att komma ihåg vad den heter, men minns aldrig namnet. Sjukt störigt. Någon som möjligtvis vet vad filmen heter?

 

 


6. Vilket land/länder drömmer du om att besöka?

Alltså, kan man svara "resten av världen"?  För listan skulle bli så extremt lång.

Kina, Indien, USA, Mexico, Peru, Zambia, Chile, Nya Zeeland, Irland, Egypten, Rumänien, Polen, Ryssland, Filipinerna osv. i all evighet. Jag vill se ALLT. till och med sex månader på en forskningsstation på Sydpolen låter intressant i mina öron! Det här kan dock vara lite stressande för mig ibland, för ärligt talat, hur sjutton skall jag få ihop pengar till att åka jorden runt ett par varv...? Och tid? jag hoppas på en mångmiljonvinst och många, långa och friska pensionärsår!

 

 

Okej, så var det avklarat. Nu kommer vi till den riktigt svåra biten - att skicka vidare awarden till fem andra bloggare. Och att välja bara fem är som sagt sjukt svårt, så här kommer fem bloggar som jag gillar och läser regelbundet och som jag gärna vill tipsa om;

 

Bokomaten
Hon har Festligt varje Fredag, Harry Potter-månader, Italienskt bröllop, ett riktigt härligt språk och hittar alltid roliga vinklar på allt hon läser! LÄS!

 

Lingonhjärta
Bor i Argentina, bokknarkar, suktar efter böcker från Sverige och överlastar besökande släktningar (hey, that's me!), anstränger sig för att utmana sin läsning. Har för tillfället paus för bröllopsförberedelser, men återkommer om ca två veckor. LÄS!

 

Hellre barfota än boklös
Är snart klar med sin egen bok (spännande!), läser allt mellan himmel och jord, delar med sig av mycket personligt på ett väldigt bra sätt. Ser fram emot att läsa boken! LÄS!

 

Ingrids Boktankar
Skriver mycket och kunnigt om all slags litteratur mellan himmel och jord! Mycket kunnig och jag beundrar hennes bredd! Här kan man hitta allt, när jag startar bokförlag skall jag dammsuga hennes blogg på tips ! LÄS!

 

Och solen har sin gång
Ytterligare en bloggare med oerhörd bredd, ytterligare en plats som jag skall dammsuga när det blir dags att starta bokförlag (fast med provision, förstås!). Har intresse av författare från tidigt 1900-tal och jag läser med stor behållning! Välskriven och kunnig! LÄS!

 

Seså, iväg och läs dem, de förtjänar det verkligen!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Bokomaten

Nah, vad rar du är! Blir allt lite röd. Var länge sedan det cirkulerade något sådant här. Lite kul lista att fylla i så ska absolut ta och göra en liknande. Får nog ta lite tid hos mig också dock.;)

2011-10-05 @ 14:51:50
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Nu blev jag rörd- tack snälla Emma för dina vänliga ord. Jag ska svara på enkäten och se vad jag kan göra med awarderna. Det kanske tar ett litet tag. Kram på dig!

2011-10-05 @ 15:41:43
URL: http://Ingrids boktankar.blogspot.com
Postat av: Lingonhjärta

ÅH så fin du är och vad glad jag blir!! Tänk vad härligt med extra glädje så här i bröllopsyran. Tack fina Emma!

Så roligt också med att frågor att besvara men säger som Bokomaten, återkommer när jag tänkt lite och jag kommer tillbaka som fru Lingonhjärta :)

2011-10-05 @ 15:47:00
URL: http://www.lingonhjarta.com
Postat av: Trillingnöten

Himla kul att läsa!! :) Du har ju bloggat väldigt länge! :)Jag följer också massor av bloggar, svårt att låta bli när det finns så många fantastiska människor!

2011-10-06 @ 07:55:47
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Duktiga Tjejen

Roligt! Adress till argbloggen från 07? Ast den är väl hemlig om den är anonym förståss. Jag hade en annan 2006-2011 som jag saknar ibland, men men...

2011-10-06 @ 08:16:25
URL: http://Duktigatjejen.blogspot.com
Postat av: Titti/Hellre barfota än boklös

Åh, tack rara du för awarden och de fina orden! Måste klura på detta jag med... :-)

2011-10-06 @ 08:52:14
URL: http://hellrebarfotaanboklos.blogspot.com/
Postat av: Hanneles bokparadis

Det var en lång reselista....

2011-10-06 @ 09:57:16
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0