Det där med att besöka sjuklingar

Jag fick väldigt roligt och trevligt respons från glada läsare på min fråga om vad de gärna vill läsa mera om här på bloggen och de flesta ville höra mer om livet i Tanzania! Mycket roligt och jag skall försöka hitta intressanta vinklingar att dela med mig av!

 

Det första jag kom att tänka på är just det här med döden. Det har jag tagit upp i omgångar då det faktiskt döden i sig är oerhört närvarande här i landet. Det sker olyckor, folk drabbas av sjukdomar, folk blir inte informerade om hur de skall sköta sina sjukdomar, folk blir felbehandlade på sjukhusen, det finns inte  ordentligt med mediciner alternativt folk har inte råd att gå till sjukhuset när de först blir sjuka utan väntar av ekonomiska skäl tills det är absolut nödvändigt och då ofta försent. Människor dör överväldigande ofta. Jag har aldrig varit med om att så många människor behöver gå på begravning så ofta.

 

Visst, en del av dem som dör är gamla och har kanske varit sjuka en längre tid, men ofta är de inte alls i en ålder som man vanligtvis dör vid - i Sverige. Här är livet för många kort och hårt och det känns rätt ofta förjävligt, om man skall tala klarspråk och det tycker jag att vi skall göra.

 

Stor del av de sjukdomar som jag träffat på här går det att skydda sig emot om man bara har kunskapen om hur. Alla är inte dödliga, men många är det, och alla orsakar problem för dem som får dem. Diabetes (nu menar jag sådan framkallad av matvanor och motion, det är ytterst vanligt i städerna här), AIDS (nej, alla vet inte att man inte kan skydda sig med en dusch efteråt, (Tack för den Jacob Zuma!)), olika hudsjukdomar (en väns dotter fick det på sin internatskola) etc. Och folk blir sjuka. Så jäkla sjuka, såklart. Vissa saker talar man inte om, som AIDS till exempel, medans andra är det helt okej att tala högt om.

 

Mycket tid går alltså åt till att besöka sjuklingar, sjuklingar av alla de slag. De som skall dö (och som också gör det inom kort) och de som lyckligtvis har fått behandling i tid. Det är fruktansvärt. Och det händer hela tiden. Överallt.

 

 


Kommentarer
Postat av: Niklas

Nu tycker jag att det är på plats att berätta att vi gjorde en diabetesscreening på en lite halft avlägsen ort i helgen. Av 650 screenade patienter hade 40 diabetes, 6 procent. I Sverige ligger nivån på 3 procent. Nu var det inte direkt en vetenskapligt korrekt utförd undersökning, men jag gissar att nivån faktiskt ligger kring 6 procent och är ökande. . .

2011-11-17 @ 10:28:57
Postat av: Trillingnöten

Helt hemskt ju! Det är då man är glad att man bor i Sverige (och kommer därifrån), faktiskt!

2011-11-23 @ 05:24:53
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0