Spellcheck-skadad

Jag vet sedan länge att jag har blivit Spellcheck-skadad. När jag var yngre så var jag faktiskt till och med en fena på att stava, jag blandade inte ihop ord och bokstäver, höll koll på allt och skrev sällan fel. I dagsläget är det annorlunda. I dag är mina fingrar snabbare än hjärnan och ni som läser bloggen vet säkerligen att det med jämna mellanrum förekommer stavfel. Oftast har fingrarna kastat om bokstäverna och jag har slarvat med genomläsningen. Tyvärr. Jag är alltför van vid att köra Spellcheck och rätta det som blev fel utan att behöva tänka närmare på det. När Spellcheck inte finns tillgängligt så är det ibland det som gör att jag inte har full koll på stavningen.

 

Hos Literature Connoisseur hittade jag en länk till Norstedts sida för de vanligaste felstavade orden och fick en smärre chock.

 

Note to self: ta tag i stavningen. Ögona bums!


Kommentarer
Postat av: Anna

Konstigt det där med stavning, jag rättar i mitt yrke mängder med texter men i bloggen och i kommentarer så blir det ofta fel. Hur kommer detta sig? Jag har väl lite bråttom när jag skriver privat men hur dåligt stavat är OK egentligen, har vår accepetans ökat nu när man skriver så mycket mer?

2011-05-08 @ 16:06:25
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Emma

Det är ju skillnad på stavfel och stavfel tycker jag. Personligen har jag rätt stort överseende med stavfel som är uppenbara produkter av för snabba fingrar på tangentbordet. Den andra sorten har jag svårare för, typ: interjuv.

2011-05-09 @ 08:16:46
URL: http://emmapafo.blogspot.com/
Postat av: Anna

accepetans (Ha,ha jag har alltid för bråttom!) Jag håller med dig om att det är olika för olika typer av stavfel, jag själv vänder gärna på bokstäver och skriver t ex kankse och ordet är ju fullt läsligt men fel. Stör mig, men slinker ändå förbi i egna texter, aldrig i andras. Hur är hjärnan funtad tro?

2011-05-10 @ 07:20:17
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Emma

Man vet ju vad man har skrivit, det är ju alla andra som inte vet :-) Det är ju rätt intressant hur man kan missa uppenbara stavfel i en egen text bara för att man vet vad man hade tänkt skriva.

2011-05-10 @ 08:15:41
URL: http://emmapafo.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Anna: Precis, fingrarna lever sitt eget liv! Kan vara sa, att ju mer vi skriver, desto mindre tanker vi pa det!



Emma: det ar ocksa sant, man kan ju se skillnaden!

2011-05-10 @ 15:34:28
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0