Migrationsverket+Bamse=SANT?

Jag läser hos Glory Box, som länkar till en artikel av Mattias Elftorp på Helsingborgs Dagblad, att Bamse (Världens snällaste björn) har ett smarbete med Migrationsverket. Eller, rättare sagt, Egmont, som numera har rättigheterna efter Rune Andréassons bortgång.

 

I en intervju på DN.se så försvarar sig Ola Andréasson, vd för Bamseförlaget, och menar att det inte alls är speciellt konstigt, att de bara vill hjälpa flyktingarn att förstå processen.

 

Jag är oerhört besviken, måste jag säga. Bamse har alltid, sedan barnsben, varit en storfavorit som för mig alltid har representerat bra saker, varit en pålitlig produkt. Nu måste jag erkänna att det på sista tiden (åren) har sviktat lite, Bamse har blivit allt mer kommersiell och syns på allt fler produkter. Men ändå, fortfarande det bästa alternativet.

 

Därför blir jag så oerhört besviken, för Migrationsverket står för så mycket omänskliga beslut, stel byrårkati och avsaknad av sympati och humanitet att jag bara baxnar. För några år sedan, då jag var betydligt mer påläst än vad jag är nu så hade jag kunnat författa svidande kritik på ett helt annat, vassare, bättre sätt. Just nu blir jag bara lite trött och ledsen. Minns alla gånger Barbro Holmberg fick mig att sätta frukosten i halsen, slänga tidningen i golvet och hoppa på den av ren ilska. Hennes dumma kommentarer fick mig att se rött och när närstående fick jobb på Migrationsverket och berättade om arbetsuppgifterna, stämningen och arbetsklimatet så reste sig nackhåren ännu mer.

 

Missförstå mig rätt, jag skulle GÄRNA jobba där, men då på en position där man faktiskt kan bestämma något och göra skillnad, på en svagare position där man måste stå ut med skiten och besluten som fattas över ens huvud - nej tack.

 

Och innan nu någon börjar yla "men ALLA kan inte stanna" så vill jag bara säga,  nej, kanske inte, men bemötande och kunskaper om vad man skickar tillbaka människor till vore på sin plats på en myndighet som beslutar om människors livsöden. HUR man gör saker är oftast avgörande för resultatet.

 

Kanske är det därför de har kontaktat Bamse för att göra grovjobbet åt dem? Jag skulle mer än gärna lägga vantarna på ett ex av den där tidningen för att kunna läsa och avgöra själv!

 

Note to self:

läsa mer om Migrationsverket och deras relation till Bamse
läsa mer om Migrationsverket
värma upp sig ordentligt så att man kan debattera ordentligt igen och sparka lite arsle när det behövs

 

 


Kommentarer
Postat av: Bokomaten

Måste faktiskt hålla med. Även om de beslutat att bara göra reklam och biprodukter som de kan stå för (Bamsetandkräm, men inte Bamsegodis) så känns det som att bamse verkligen har hängt med i världens komersiella utveckling. Även om jag minns att kompisar hade bamsebadlakan och sådan när jag var liten också så har det blivit.. mer.. eller? Är det bara som man blivit äldre och lägger märke till det mer? och migrationsverket är ju onekligen kluvet.

2011-05-19 @ 13:32:28
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Jo, precis, det kanns somd et har okat lavinartat... Handdukarna alskade jag, har fortfarande kvar dem nagonstans, men allt det andra? Jag vantar pa den dagen det finns Bamsegodis...

Och Migrationsverket, det kanns valdigt kluvet. Lite som missbruk, aven fast det ar deras varumarke...

2011-05-19 @ 15:32:52
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Du kan beställa en tidning från migrationsverkets hemsida. http://www.migrationsverket.se/info/3816.html Om du som jag inte bor i Sverige kan du beställa den hem till en släkting som sedan kan vidarebefodra till dig.

2011-05-19 @ 15:39:58
Postat av: Hermia

Började på en kommentar som blev alldeles för lång. Men det här med hur vi i Sverige tar emot människor som söker skydd får mig ofta att häpna och förfasas. Ibland tror jag man glömmer att det är människor och inte paragrafer som ska bemötas. Vi skulle kunna ge så my plats både i hjärtat och i rummet/landet.

2011-05-19 @ 21:41:47
Postat av: Gaijin

Från SVT text-TV:



" OECD: Sverige dåligt på invandrarjobb



Sverige är det land inom den ekonom-

iska samarbetsorganisationen OECD

som har störst skillnad i hur många

inrikes och utrikes födda som har

arbete.



Det visar en sammanställning från

näringsdepartementet.



Enligt studien har Sverige en större

andel flyktinginvandring än i andra

länder, vilket kan förklara den låga

sysselsättningsgraden bland utrikes-

födda.



Samtidigt är arbetskraftsinvandringen

låg i ett internationellt perspektiv."



Våra hjärtan må vara stora, men Pippis kappsäck finns inte i verkligheten. Migrationsverket gör ett bra jobb. Utan dem, och med öppna gränser skulle välfärdssystemet kollapsa.

2011-05-20 @ 09:18:31
Postat av: Emmas Bokhylla

Ingrid: Tack for tipset, jag skall kolla in sidan. Vore intressant att se det sjalv.



Hermina: Jag haller fullstandigt med dig!



Gaijin: Jag haller inte riktigt med, Sverige ar ett land som inte riktigt vet hur det skall ta tillvara pa de tillganger som kommer via invandringen till landet, inte heller har en fungerande integrationspolitik. Hade det har fungerat tillfredsstallande for alla parter sa hade den har diskussionen inte ens uppstatt. Dessutom; tvangsavvisning till krigsharjade omraden? Avvisning av sjuka/handikappade? Trakisgt dalig uppdaterad infomation om situationen pa manga platser dit de avvisar manniskor? Listan kan blir lang. Migrationsverket ar inte min van, helt klart.

2011-05-20 @ 14:51:51
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: molly

sockersöt är du! och din blogg är superfin! kolla jättegärna min också och släng in en kommentar? :)

2011-05-20 @ 15:28:32
URL: http://hllow.blogg.se/
Postat av: Bodypalace

är det bara jag som inte ser något fel med det här?

2011-05-20 @ 15:47:40
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Bodypalace: du får gärna utveckla varför du inte gör det, det vore intressant att höra.

2011-05-20 @ 19:35:30
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0