Stöd Schulmania och Våra Skitungar!

Här i Tanzania är det statliga skyddsnätet för utsatta individer i många fall oerhört svagt och samhällets bräckligaste står oftast ensamma i kampen om överlevnad. Jag ser det i min vardag, det räcker med att åka till och från jobbet för att jag ska se tydliga exempel på människor som hänsynslöst har fallit igenom det otillräckliga systemet. Jag skäms över det, men vissa hudlösa dagar så orkar jag inte ens titta ut genom fönstret.

 

Situationen är den samma i de flesta (alla?) länder här i Afrika och därför blev jag extra glad att se att Calle Schulman, med sin nystartade välgörenhetsblogg Schulmania har den här månaden valt att stödja projektet Våra Skitungar, ett hem för 13 föräldralösa barn i Uganda.

 

Själv började jag nästan gråta när jag läste bloggen om de föräldralösa barnen och fylldes av två överväldigande känslor; 1 - att det verkligen finns en fruktansvärd vardag för så många människor där ute, 2 - att det verkligen finns så fantastiska människor som Emma & Therese som driver det här barnhemmet och har bestämt sig för att skapa en bättre framtid för de här barnen!

 

Och, det bästa är att vi alla kan göra något för att stödja Våra Skitungar. Calle Schulmans blogg funkar nämligen så att företaget han bloggar för, Paf, skänker en summa pengar varje månad (hur mycket framgår dock inte, det skulle jag gärna vilja veta) för varje individuell besökare som kommer till bloggen. Ergo, i slutet av den här månaden så kommer de pengarna att att tillfalla organisationen i Uganda.

 

Nu är det väl egentligen så att ingenting i livet är gratis och förmodligen tjänar Paf grova annonspengar på att ha Calle bloggandes hos dem, även om de skänker en hel del till välgörenhet, men just nu så skiter jag i det. För Calle Schulman och Paf skulle kunna göra det här utan välgörenhetsvinkeln och spara alla pengarna till sig själva, utan att dela med sig till gatubarn i Uganda eller vem det nu är som får ta del av pengarna i framtiden.

 

Om du också vill stödja gatubarnen i Uganda, klicka in dig på Schulmania så registreras ditt besök också.


Kommentarer
Postat av: Anna

Klart jag klickar! Jag har varit mycket engagerad kring böcker för barn i Tanzania, numer är projektet upplöst men det kändes verkligen meningsfullt. Hoppas att det blir en rejäl summa i sponsring!

2011-03-04 @ 16:44:07
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Bokomaten

Men vad bra att du sprider vidare länken! Klart man klickar. Minimal insats för att känna att man ändå gör något!

2011-03-07 @ 08:44:32
URL: http://bokomaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0