Lokal Litteratur

Ju äldre jag blir desto mer intresserad blir jag av lokal litteratur. Allt från hembygdsböcker, minnen från svunna tider och till och med vykortssamlingar i bokformat som visar utvecklingen i en bygd. Speciellt kul blir det när man kan hitta spår av släktingar, då kan man känna historiens vindar blåsa lite extra.

 

 

Därför blir jag alltså intresserad när jag läser på Ölandsbladets hemsida om att Mona Pers är aktuell med boken "Min Barndoms Borgholm", som utspelar sig under hennes första 11 levnadsår på 1930- och 1940-talet. Min mors och min sambos släkt bor nämligen på ön och numera är den även min hemvist när vi reser hem till Sverige, så intresset har ökat gradvis de senaste åren.

 

 

Synd bara att lokal litteratur kan vara svår att få tag på, det är väldigt sällan typ adllibris köper in upplagorna - är man inte på plats så kan det snabbt sälja slut!

 

 


Kommentarer
Postat av: Hanneles bokparadis

jo, ålder har sina fördelar :)

2011-06-09 @ 13:05:39
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Emma

Även jag gillar lokalt, jag räknar både Mikael Niemi och Bengt Pohjanen till lokalt även om de är från byar längre upp efter älven. Men det finns en farbror som har skrivit böcker som utspelar sig i Haparandatrakten, Olof Hederyd. Fast jag gillar dem inte riktigt.

2011-06-09 @ 18:12:20
URL: http://emmapafo.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Hannele: Absolut!



Emma: Jag gillar verkligen att lasa om trakter som jag kanner till (pa samma satt gillar jag atta lasa om platser dar jag aldrig varit...:-)). Och det ar haftigt att komma pa att det som kanns 'exotiskt' for mig ar nagon annans hemma!

2011-06-10 @ 07:53:31
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0