In between books

Sedan jag upptäckte att det var ett fletryck i 'Summertime" av J. M. Coetzee så har vår relation svalnat av rätt så rejält. Jag måste bara ta mig tiden att sätta mig ner och läsa/bläddra fram och tillbaka mellan de två stycken där sidorna är feltryckta och komma förbi det. Tror att resten av boken är okej, men det tar sin lilla tid att komma över det där stycket.

 

Anyway, det här här gjort mig lite seg i min läsning, jag kände till och med att jag fastnade och inte riktigt visste hur jag sklle ta mig vidare. Efter att ha avslutat tegelstenen  "The Man Who Made Husbands Jealous" av Jilly Cooper så var det inte riktigt något som lockade. Jag var verkligen in between books, utan att ha någon riktigt bra lösning på problemet.

 

Tills jag rotade runt i min "aktuella böcker"-hög (för den otränade väldigt svår att skilja ut från mina "läst men inte bloggat om", "läst och bloggat om" samt "sådant som kanske vore roligt i alla fall"- högar) och hittade "Spelkortsmysteriet" (fast på engelska) Jostein Gaarder som jag skall läsa till Ciccis Bokbloggs Nostalgiutmaning.

 

Så den är det som gäller nu. Jag är dock lite nervös nu. Jag älskade den här boken. Alltså ÄLSKADE den. Jag har läst om den i omgångar, senast för ca 5 år sedan och den var fortfarande lika magisk. Och jag är mer eller mindre livrädd att den inte skall vara det den här gången. Att den har tappat sin charm eller att det faktum att jag läser på ett annat språk sabbar för mig. Att den inte längre kommer att tala till mig på det sättet som den gjorde förut.

 

Är jag löjlig?

Eventuellt. Men barndomsmagi är så underbart och ganska skört att jag vill hänga fast vi det så länge som möjligt.

 

 


Kommentarer
Postat av: Hanneles bokparadis på Hisingen

jag vet, jag är också lite rädd för att läsa gamla godingar, glad midsommar!

2011-06-23 @ 12:43:27
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Jelly

Jag vet vad du menar! Jag är ofta rädd att det där rosenröda skrimret över en bok ska försvinna vid en omläsning :)

2011-06-23 @ 13:14:31
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Lisa H

Usch och hjälp! Jag är ingen stor omläsare, är alldeles för rädd att mista magin.



PS. Du missade väl inte min blogglänksbomb i ett gammalt inlägg där du efterlyste nya bloggar!? :) Jag läste ikapp i din blogg häromveckan och kommenterade lite här och där bland dina gamla inlägg. Måste se till att hålla mig mer uppdaterad i bokbloggsvärlden i fortsättningen - i alla fall hos mina favoriter ;D

2011-06-23 @ 13:57:19
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: a-lo (the book pond)

Nä, det är faktiskt ganska befogat. Jag har läst om en del barndoms-/ungdomsfavoriter och det har inte slagit så väl ut med ett par undantag (Maria Gripe höll än, puh!). Man ska vara rädd om magin är nog sensmoralen. Fast jag förstår ju om nyfikenheten tar över ibland och jag läser själv alltjämt om ibland.

2011-06-23 @ 19:22:08
URL: http://www.thebookpond.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0