Drömmar och Mardrömmar om böcker

Två återkommande drömmar som jag har om böcker är att jag antingen hittar böcker jag letat efter länge (t.ex. de Lottaböcker som jag saknar i min samling, eller varför inte okända böcker ur serier som jag älskade som barn, som Annika-böckerna, eller varför inte Britta och Silver-serien), vilket ger en underbar känsla av tillfredsställelse, eller att jag får en massa böcker gratis och inte kan bära med mig alla, eller måste välja under tid och blir sjukt stressad.

 

Det sista har faktiskt hänt mig i verkligheten och jag vrider lite på mig bara vid minnet. Och får lite ångest faktiskt, trots att det var flera år sedan. Låt mig berätta...

 

En vinter för en 5-6 år sedan blev en av våra grannar väldigt sjuk och hamnade på sjukhuset i den näsrmaste större staden och när vi var inne någon vecka före jul för att hälsa på. Jag hade en ganska kraftig förkylning och det beslutades när vi kommit till sjukhuset att jag inte kunde besöka hennes avdelning, så min pappa och jag gav oss iväg på ett ärende medans min mor var på besöket. Några kvarter från sjukhuset såg jag det som både det som är lite av den dröm och en mardröm - en skylt utanför en källarvåning i ett hyreshus där det stod "Skivor - Böcker - Tidningar"samt "Allt ska bort!". Jag övertalade pappa att stanna och vi gick in. I kassan stod en bitter ung kille som argt sade att den här veckan var allt gratis, för han skulle stänga den här värdelösa butiken och köra hela skiten till soptippen, så trött var han på förlustaffären. I butiken stod det minst tio sprängfyllda skrangliga IKEA-hyllor från 80-talet.

 

Här stannar vi ett ögonblick och tänker efter lite.

 

Inser ni vad det här betyder? En sprängfylld second hand-butik som man bara kan plocka hur mycket som helst ur, GRATIS! För om du INTE gör det, så hamnar allt på tippen. Smaka på den, hörrni!

 

Hur skulle ni reagera? Hur tror ni jag reagerade?!

 

I alla fall, jag visste att tiden var begränsad eftersom vi snart skulle tillbaka till sjukhuset och hämta mamma och jag visste att utrymmet i bilen (och hemma) också var begränsat så med en febrighet som skulle slå en malariapatient b:orjade jag gå igenom hyllorna. Än i dag kan jag inte riktigt minnas av som stod där, förutom ett par Jackie Collins-böcker i 80-talsdesign och ett par Britta och Silver-böcker i Mint Condition. Det snurrade i huvudet och jag började krypa längs golvet för att kunna läsa så många av titlarna som möjligt samtidigt som min far tittade på klockan och kastade oroade blickar på min växande hög. Jag skulle kunna tillbringa timmar där och det vet han, han vet också att jag skulle ta med mig hela butiken om jag bara kunde.

 

Då händer det som inte får hända och som tyvärr händer mig med jämna mellanrum; min mage pajjade. En snabb sammanfattning utan detaljer - sedan tidiga tonåren har haft besvär med min mage och periodvis är jag överkänslig mot en rad olika saker. Dock har det aldrig fastställts vad, men en hint är chili, stress samt en överkonsumtion av mjölk- och glutenprodukter. Det resulterar ibland att jag får aktubehov av att besöka faciliteterna i tid och otid (detta har dock inte hindrat mig från att luffa Sydostasien runt, tack gode gud för Dimor!). Där och då, i den dödsdödmda butiken med alla böcker som förmodligen skulle hamna på tippen om ett par dagar så uppstod ett sådant behov. Akut. Jag minns att det flimmrade framför ögonen och jag började kallsvettas samtidigt som magsmärtorna fick mig att vika mig dubbel. Jag insåg att jag var tvungen åka och det det snaraste och släppte i min förvirring Britta och Silver-böckerna i Mint Condition (WHY, OH WHY?!!?), tog den lilla spontana hög jag hade fått ihop och vinglade ut till bilen och min far som körde direkt till sjukhuset och deras besökstoaletter.

 

Sedan vägrade han att gå med på ett ytterligare besök och jag fick nöja mig med den hög jag fått med mig i flykten. Än i dag kan jag inte minns vad det var i högen, förutom att jag hade plockat med mig lite "klassiker som jag verkligen borde läsa". Den står fortfarande i min vrå hemma hos mina föräldrar, jag var så besviken att jag inte ens iddes gå igenom den igen när vi väl kommit hem.

 

Och nu för tiden drömmer jag mardrömmar om just det scenariot. Att alla böckerna är gratis men att jag itne ens har tid att gå igenom dem ordentligt....

 

 


Kommentarer
Postat av: Josefin

ÅH! Låter som värre än en mardröm det där i loppisaffären!



och ÅH! Britta och Silver! Har en (hemlig) dröm om att ha alla, så att jag kan läsa dem i ett svep...



2011-06-16 @ 13:00:46
URL: http://nobelprisprojektet.blogspot.com
Postat av: Marika

Åh nej, åh nej, jag kan tänka mig hur hemskt det måste ha varit!



Jag samlade ihop alla Britta och Silver (och alla Lotteböcker, allså inte Lotta) till en kompis för några år sedan, så det är ju möjligt.

2011-06-16 @ 21:02:36
URL: http://bokmarika.blogspot.com
Postat av: Sanna

Jag känner med dig!!! Det borde vara förbjudet att slänga böcker på tippen.



Jag känner dock mer igen mig i det första drömscenariot: en återkommande dröm jag har är att jag hittar en bok som jag älskade när jag var liten som jag hade glömt bort att den fanns och blir jätteglad. När jag vaknar kan jag varken komma ihåg vad boken heter eller hur den ser ut, men jag har ändå en svag känsla av att den fanns på riktigt och inte bara i drömmen. Ibland slutar det hela med att jag rotar runt i källaren efter den där magiska boken, men jag har aldrig hittat den, inte hittills i alla fall. :)

2011-06-17 @ 06:48:08
URL: http://ochsolenharsingang.wordpress.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Josefin: tro mig, det var hemskt! Jag tror jag har alla Britta och Silver, skall sveplasa dem och bara njuuta nagon gang nar jag ahr gott om tid!



Marika: Jag var saaa besviken...



Sanna: Ja, jag far kalla karar bara jag tanker pa det. Man kanske skulle starta en Radda Bockerna - forening...? On top of all the other dreams!

Jag drommer ocksa om sadana saker, att hitta den magiska boken fran barndomen. Det hander ibland nar jag rotar pa loppisar att jag far riktiga aha-upplevelser, hittar bocker som t.ex. mitt dagis hade inne och som jag glomt bort, en som nar jag hittar dem blir alldeles exhalterad!

2011-06-17 @ 09:19:00
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0