The Hat Shop on the Corner av Marita Conlon-McKenna

Jag kunde ju inte låta bli att driva lite med den här boken när jag precis hade börjat läsa den, den var så full av alla ”obligatoriska” saker som ingår i en klassisk chicklitt. Det obligatoriska dilemmat, den obligatoriska dåliga självkänslan, den obligatoriske svåråtkomlige snyggingen och den obligatoriska bögkompisen. Och sedermera dyker den obligatoriska distraktionskillen upp, ni vet, han som huvudpersonen TROR är den rätte, men som visar sig bara vara en strulpelle som inte ens är värd att kyssa hennes skor. Men, ärligt talat, berättas det här på ett snyggt sätt så är jag inte den som är den (som A-Lo på The Bookpond påpekade – det ÄR alltid något charmigt med en Hat Shop on the Corner, så är det bara) och den här berättelsen har ALLA ingredienser för att göra en succé. Och jag läser hela, men succén uteblir.

 

Det är språket som sätter stopp för det. I början håller det på att driva mig till vansinne, även om det sedan blir lite bättre (eller är det jag som vänjer mig? Det kan vara så illa faktiskt). Det är sådär raktuppochned, lite som om när man bakar en tårta och har allt på plats, men glömmer att lägga på grädden/marsipanen/frukten som skall garnera den och visa den från dess bästa sida – allt finns med, men utan alla viktiga små detaljer som GÖR BOKEN! Lite ofärdigt, som ”Hon sa si och alla de andra tyckte att det var jättebra och så blev det så”. Inga utvecklingar, mycket rakt på sak, bara pang på rödbetan och alla håller alltid med, om deras konversationer ens finns med. Det glider lite som kniven genom solvarmt smör – inget motstånd, vad det än gäller. Lite trist, faktiskt. Inte ens när Strulpellen är otrogen och de gör slut händer något särskilt – bara smööör rakt igenom.

 

Aja, helt dåligt var det faktiskt inte. Hyfsad underhållning som innehållar allt man vill ha från en chicklitt, dock lite väl enkelt förpackad. Och som A-Lo (nej, Camilla!) sade,  det är verkligen charmigt med en hattbutik på hörnet, och det tjänar den här boken på. Helt och hållet hyfsat tidsfördiv, måste jag säga, ha dock inga högre förväntningar, det blir ni bara besvikna på.

 

UPDATE:

Meh, vad pinsam jag är, det var ju Camilla på Mind the Book/Läsdagboken som påpekade charmen i Hattshoppar på Hörnen och varför man tilltalas av dem. Det visste jag juh.

Ni ser , jag behöver verkligen semester nu, kan inte ens hålla koll på småsaker!

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: a-lo (the book pond)

Jag tror faktiskt att det var Camilla-Mind the book som kommenterade charmigheten med hattaffären, jag raljerade mest över genrén.. Fast jag har inte alls något emot chick lit, jag läser en hel del själv och skulle bli grymt besviken om det inte var förutsägbart och mer eller mindre sött :)

2011-07-20 @ 09:11:49
URL: http://www.thebookpond.se
Postat av: Emmas Bokhylla

Men vad pinsam jag ar, sa lite koll jag! blundar och hummar



Jo, det far garna vara forutsagbart, jag haller med, men itne trist skrivet...!

2011-07-20 @ 09:22:29
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0