Rekomendera poesi!

Som några av er kanske har märkt så har jag under den senaste veckan återupplivat en del gamla poseifavoriter och det har var härligt! Men jag, som vanligtvis läser ganska lite poesi, upptäckte att de som jag kan och känner till och gillar är svenska klassiker (okej, inte Sid Vicious då...) som jag för det mesta kom i kontakt med när jag gick på högstadiet/gymnasiet. Efter det har det inte hänt så mycket och det vore det trevligt att ändra på!

 

Läser ni posei? Vilken slags poesi? Och har ni några favoriter som ni kan rekomendera till mig?

Det behöver inte vara nysrkivet/modernet etc., utan det ni gillar bäst!

 


Kommentarer
Postat av: Duktiga Tjejen

jag ahr skrivit själv och blivit publicerad, men om jag kan tipsa om nått så är det såklart om min pappas böcker, fast... vågar inte skriva namnet så då blir det svårt... men om du orkar kan du kanske luska fram det genom detta inlägg:



http://duktigatjejen.blogspot.com/2011/03/med-risk-for-att-avsloja-min-identitet.html



:D

2011-07-22 @ 09:54:31
URL: http://duktigatjejen.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag är inge poesiälskare av stora mått, men jag är oerhört förtjust i Emily Dickinson märkligt nog.

2011-07-22 @ 10:28:01
URL: http://misseery.blogspot.com
Postat av: MarySaintMary

Den enda poesi jag kan ta till mig är musiktexter. Jag läser så "kärninriktat", vill förstå vad som händer i texten och då protesterar hjärnan om jag försöker läsa poesi och så fattar jag ingenting.



Btw, gick det lite fort när du skrev det här inlägget? Du har bland annat skrivit "posei" flera gånger ;) Säger det inte för att vara taskig, tänkte att du kanske vill att allt ska vara rätt på din blogg.

2011-07-22 @ 12:49:32
URL: http://marysaintmary.wordpress.com
Postat av: Jessica

William Butler Yeats! Jag har precis börjat intressera mig för lyrik, så jag har inte hunnit beta av så mycket än, men Yeats kan jag verkligen rekommendera! Språket är fantastiskt!

2011-07-22 @ 18:08:11
Postat av: Emmas Bokhylla

Duktiga Tjejen: men det vet jag ju! De var fina, hans dikter!



Jenny: jag skall kolla in henne, har vagt minne av att vi laste henne pa engelskan!



MarySaintMary: Musiktexter ar ocksa poesi, for mig!

Haha, ja, det gick nog ratt fort dar...



Jessica:Yeats, det skall jag komma ihag, tack for tipset!

2011-07-23 @ 09:13:21
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: A ROOM OF MY OWN

Hej Emma! Grattis på namnsdagen! Spännande att du arbetar i Tanzania. Ett par lyriktips.

Malte Persson, Underjorden. Sonetter från Stockholms tunnelbana.2011

Harry Martinsons underbara naturdikter.

Den walesiske prästen och fågelskådaren R.S. Thomas

skrev fantastiska och mycket speciella dikter.

2011-07-23 @ 21:53:50
URL: http://mrscalloway.blogspot.com
Postat av: Mikey

"oroshjärta" av Caroline Magnerholt är en fin liten bok som riktar sig kanske främst till tjejer i "mellanåren".

2011-08-29 @ 16:30:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0