Just nu....

...så läser jag "I  die, but the memory lives on. The World AIDS crisis and The Memory Book Project" av Henning Mankell.

 

Jag gjorde som Hannah på One-Way Communication tipsade om i kommentatorsfältet till mitt inlägg om vad katten jag skulle läsa för tillfället. Hon föreslog att jag skulle titta in och ta en av de 'fula' böckerna, en av de som man kanske undrar "VAD tänkte jag när jag köpte den där, den kommer aldrig bli läst!" och kanske bli glatt överraskad.

 

Jag gjorde det och hittade den här boken av Hanning Mankell. Den faller inte riktigt in i kategorin (mer i "den skall jag läsa så fort jag har tid, när det nu blir") men den har legat där ett bra tag nu, och i bilen på väg till jobbet i morse började jag på den (nej, det är inte jag som kör, bara så att ni vet). Den handlar bland annat om de så kallade "Memory Books" som många människor, döende i AIDS, skriver för sina barn och barnbarn, som de aldrig kommer få se växa upp.


Kommentarer
Postat av: jessica

Har själv tänkt i dom banorna att skriva texter till mina barn å lägga i en låda som dom skall få den dag dom fyller 18 tillsammans med andra minnessaker från deras barndom. Även om jag inte är sjuk eller tror att jag kommer bli det heller så vill jag försäkra mig om att det finns nerskrivet om något skulle hända mig.

2011-07-19 @ 21:44:39
URL: http://honneyhunn.wordpress.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Ja, visst ar det en fin idé? Vad man kande och tankte just dar och da, det tror jag ar en fantastisk present att fa av sina foraldrar! Gor det, for aven om man inte ar sjuk sa som du skriver - man vet ju aldrig.

2011-07-20 @ 09:53:57
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Hannah

Wohoo! Kul att du tog mitt tips. :)

Jag råkade hitta en väldigt underhållande bok på det viset, nämligen "Ingen ängel" av Penny Vincenzi. Bara titeln är ju extremt tråkig, och omslaget föreställer ett porträttfoto på en kvinna i hatt. Skittråkigt. Och på baksidan kan man läsa "Celia stod vid altaret, log mot sin brudgum och undrade om hon skulle komma att pröva hans löfte att älska henne i nöd och lust litet tidigare än han kanske hade föreställt sig." Men GUD så tråkigt! Tänkte jag i flera år. Sedan läste jag den i brist på annat och upptäckte en tämligen charmig historia med rötter i kvinnoemancipationen som ställer många frågetecken vid "naturliga" beteenden hos män och kvinnor. :) Ibland blir man förvånad!

2011-07-23 @ 18:42:44
URL: http://onewaycommunication.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0