Policy för recensionsexemplar

Det har ju varit en del diskussioner när det gäller det här med gratis böcker från bokförlag och jag tänkte bara reda ut hur jag tänker i det här sammanhanget.

 

Personligen blir jag väldigt glad om jag får en förfrågan från förlag, men samtidigt så kollar jag alltid upp boken som jag blir erbjuden, kommer jag att läsa den eller ej? Tror jag att jag kommer att gilla den? Väcker den mitt intresse? Eftersom jag som bokbloggare kan välja hur jag vill (till skillnad från t.ex. litteraturkritiker), så föredrar jag självklart att det är böcker som jag tror att jag kommer att läsa alternativt ha intresse av.

 

Tror jag däremot att de kommer att bli hyllvärmare så tackar jag däremot nej, då kan någon annan få boken istället. Därför så blir det ofta på ett naturligt sätt att jag överlag gillar de böcker som jag får från förlagen, jag brukar nämligen vara hyffsat bra på att innan läsning kunna avgöra om det är något för mig eller inte.

 

Dock vill jag vara tydlig med att om jag INTE gillar boken, vare sig det ar en gåva, ett gratisex eller jag har köpt den själv, så kommer det att framgå tydligt i min blogg! Det hoppas jag att alla förstår!

 

Jag har funderat på om jag skall skriva "Tack XX förlag för att jag fick läsa boken av XX" och står fortfarande och väger lite. Dock tror jag att det blir bäst så, jag vill inte att någon läsare skall tycka att jag är en vandrande reklampelare.

 

Hela anledningen med till det här inlägget är ju egentligen att jag har börjat att få recensionsex (Äntligen!) från olika förlag och vill vara tydlig med, för alla parter, hur jag tänker. Tack till alla förlag som skickar böcker, det uppskattar jag verkligen!

 

 


Kommentarer
Postat av: Bokbloggen

Åh, jag vill oxå få recensionsexemplar, men jag har bara fått då jag har bett om dem... Hur kommer det sig att "alla" blir trillfrågade om dessa, och hur?

Postat av: Emmas Bokhylla

Jag har inte fatt det speciellt ofta, bara tre ganger och en gang skickade de inte ens boken, tyvarr... (den skulle skickas till mig i Sverige, hade de skickat den hit sa hade jag inte blivit forvanad om den hade forsvunnit). Men visst blir man glad! Men ni bloggar pa tidning borde ju verkligen vara intressanta for dem! Vet inte alls hur de bestammer det, tyvarr...

2011-01-19 @ 07:01:09
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Bokomaten

Jag tänker ungefär sm du, men blir väldigt sällan erbjuden böcker jag också. Jag skriver dock sällan ut om jag fått boken el lånat den eller vad. Efter en diskussion på min blogg då jag gjort det så förstod jag att vissa läsare uppfattar det som att man skryter med att man är en sådan som får läsex!? Förstår jag inte riktigt, jag tycker ju inte att jag är förmer än andra för att jag fått en bok att rec:a? Men hur som helst, eftersom jag ändå bara betalar för en bråkdel av mona böcker gör det rätt liten skillnad, jag lånar nästan allt jag läser annars eftersom jag jobbar på bibla. Ok, när jag säger betalar väldigt lite så är det ju ändå några sköna tusenlappar om året...;) Jag skriver vad jag tycker, oavsett om det är en lånebok, en köpebok eller vad. Möjligen kan jag ha ite högre förväntningar ibland på en bok jag betalat dyra pengar för, men ibaland boostar det, ibland sänker det böcker så gör kanske inte så stor skillnad i slutändan ändå.

2011-01-20 @ 09:24:45
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Ojda, skryter? Da forstar jag inte hur folk tanker, det ar lite trist att det skall behova vara sa! Jag haller med dig! Det handlar ju inte om nagon status! Skulle jag fa sadana kommentarer sa skulle jag ocksa sluta namna om jag nagon gang fick nagot!



Precis som du sager, man laser ju sa mycket annat, och aven om man lanar en del sa blir det ju anda en hel del pengar varje ar (jag vagar inte ens tanka pa det...), som man tar ur egen ficka! Spelar det da nagon roll om man far nagon enstaka ibland?

2011-01-24 @ 13:13:49
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0