Holy Month of Ramadan

I dag börjar Ramadan, vilket i och för sig inte påverkar mig speciellt mycket, men stämningen i staden, rutiner etc. Och jag gillar det, riktigt mycket till och med.

 

Den största skillnaden här på jobbet är att receptionerna stänger klockan 16 istället för klockan 17 - alla damerna åker nämligen hem en timme tidigare (vilket kan göra att det blir lite väl långsamt här, men det är okej, det är ju bara en månad) för att ha tid att förbereda kvällens Iftaar, alltså måltiden som bryter fastan vid 18.30. Och vilken mat sedan... Åh, när jag bodde i en muslimsk familj så åt vi Iftaar ihop varje kväll och maten  var alldeles underbar, jag fick massor av nya favoriter och njöt något otroligt.

 

Nu när jag bor ihop med min sambo så blir det inte Iftaar så ofta och jag saknar det lite, borde gå matlagningskurs!

 

Annars är de största skillnaderna mest öppettiderna på vissa butiker och resturanger, att trafiken är lite annorlunda och att vissa ställen (gymmet, vissa pubbar och resturanger) är näst intill folktomma. Och att konsumtionen av mat går upp något enormt - alla vill ju ha fantastiska Iftaars.

 

Vi åker på semester två veckor under Ramadan, men kommer tillbaka i tid för Eid och det är också alltid lika kul.

 

 


Kommentarer
Postat av: Frida (påhittade nöjen)

De pratade om fastan på nyheterna i morse. Det är lite problem för dom som bor i norrland i år. Solen är ju bara nere fyra timmar. Lätt att se att det kan bli lite jobbigt :)

2011-08-01 @ 12:38:08
URL: http://pahittadenojen.wordpress.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Ja, precis, da borde man inte vara Hardcore utan kora pa klockan, det far man ju gora pa vintern, annar ar ju fastan bara 4 timmar...

2011-08-02 @ 10:34:15
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Här i kommunen går de efter solens upp- och nedgång i närmsta muslimska land, tror det var Turkiet. Men det börjar bli mörkt på nätterna nu, känns lite ovant faktiskt.



Vad häftigt att få vara med "på riktigt" och få prova all mat. Det skulle jag vilja.

2011-08-03 @ 08:55:31
Postat av: Emma

Ber om ursäkt om det här kommer två gånger, blev något strul.



Här i kommunen går de efter solens upp- och nedgång i närmsta muslimska land, tror det var Turkiet. Men det börjar bli mörkt på nätterna nu, känns lite ovant faktiskt.



Vad roligt att få vara med "på riktigt" och få smaka på all god mat.

2011-08-03 @ 08:58:33
URL: http://emmapafo.blogspot.com/
Postat av: Trillingnöten

Vi blir ju också lite involverade i ramadan på skolan där jag jobbar eftersom de flesta är muslimer och det är roligt att följa :) Och avslutet är ju roligt. Vi brukar ha ledigt de dagarna :)det är roligt att det uppmärksammas fler helgdagar än bara de typiska som vi har i Sverige!

2011-08-03 @ 09:41:15
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0