Hur man botar en lässvacka...?

Det är en väldigt bra fråga som jag inte har några riktigt bra svar på, men jag har försökt att göra lite andra saker.

 

Som att titta på filmer som jag missat (Music&Lyrics och Snatch), ätit ute med min sambo (på Red Onion), tagit prommenader (man blir svettig och kladdig efter 5 minuter trots att klockan är 20.30...det är underbart varmt och skönt här nere, har jag nämnt det?).

 

Och så har jag läst lite småsnuttar i både "Unseen Academicals" av Terry Pratchett och "En Hondjävuls liv och lustar" av Fay Weldon. De lockar, faktiskt. Det kanske håller på att gå över...?

 

Hur brukar ni göra för att bota era lässvackor?

 

 


Kommentarer
Postat av: Vicky

...bara genom att avvakta är jag rädd. Tillslut så är jag igång igen utan att jag riktigt märkt hur det gick till. Hade nyligen en svacka då jag inte läste ut en enda bok på 2 veckor - med så plötsligt var jag igång igen. Det som möjligen kan hjälpa är att läsa något superlätt (men bra!) för att få lite fart igen. Hoppas sin svacka snart är förbi!!!

2011-04-14 @ 09:32:04
URL: http://bockeretc.blogspot.com/
Postat av: Madeleine

Jag brukar läsa tidningar och kolla på film sålänge istället. Hoppas att ditt lässug snart är tillbaka!

2011-04-14 @ 10:38:23
URL: http://bokklok.wordpress.com
Postat av: Marie

Mitt universalknep: köp en ny bok ;)

2011-04-14 @ 11:24:28
URL: http://enochannanbok.blogspot.com/
Postat av: a-lo

Jag hade en seriös svacka innan jul. Tog mig igenom med comfort reading, dvs läste bara sånt som kändes välbekant och lättsmält. Blev mest deckare och chick lit de veckorna. Sen gick den över.

2011-04-14 @ 11:36:54
URL: http://www.thebookpond.se
Postat av: Bokomaten

Jag gör som Vicky ärj ag rädd. Väntar ut det. Förr eller senare går det över. Och det är ju inte hela världen om man går en period utan att läsa, eller kanske bara läser tidningar eler något lätt.=)

2011-04-14 @ 13:07:34
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Vicky: Tack! ja, jag tror lite att det är det enda rätta, vänta ut den tills man får suget igen!



Madeleine: Ja, film funkar alltid! Massor av film! Missar ibland en hel dle eftersom jag prioriterar läsningen!



Marie: Den brukar alltid funka!



a-lo: jaa, comfort reading ar bra, man bara tar sadant som ar latt och tillgangligt!



Bokomaten: jo, precis, vanta ar nog det basta. Och du har helt ratt, ibland kan man halla sig till nagot latt!

2011-04-14 @ 17:51:58
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Ann

Jag tror att lässvackor beror på sinnet behöver vila. Läsning är ju egentligen ren input. Hjärnan och känslor behöver bearbeta, och tänka egna tankar. En författare ger ut tankar och känslor. Läsning ska inte heller vara ett uttryck på "duktighet". Sinnet blir mättat som efter mycket regn, de inkomna orden behöver smälta undan, och låta de egna reflektionerna gro. Se lässvackan som en positiv nödvändighet i eftertankens och mognadens process.

2011-04-14 @ 22:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0