Nobelpristippad...?

Nu har alla spekulationerna kring vem som kommer att vinna Nobelpriset i år dragit igång på allvar (eller, det har nog pågått ett tag, utan att jag har lagt märke till det) och DN.se rapporterar att Adonis ligger bra till enligt Unibet.

 

Jag kan erkänna att jag aldrig har läst något av Adonis, men är lite nyfiken, eftersom hans namn förekommer år efter år. Någon som har läst honom, vad tycker ni?

 

Själv känner jag varmt för Joyce Carol Oates, men jag är övertygad om att det kommer att bli en överraskning i år igen, vilket är helt okej för mig.

 

Jag ser nämligen Nobelpriset som en av de yttersta boktipsarna; man kan alltid lita på att de hittar någon intressant författare som man själv har missat!

 

 


Kommentarer
Postat av: snowflake

Visst är det konstigt att det skrivs om Adonis varje år vid den här tiden, och aldrig någonsin annars. Han verkar inte betyda så mycket för männsiskors läsning?

2010-09-17 @ 11:48:24
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: JM

Nog skrivs det om honom, men författare blir ju överhuvudtaget inte så omskrivna när det inte har kommit någon ny bok, och den senaste Adonis-boken på svenska kom 2006. (I bokbloggsvärlden skrivs det ju inte så mycket om poeter överhuvudtaget, tyvärr.) Men han är bra! Snårig, men bra. Börja med "Sånger av Mihyar från Damaskus" om du vill nosa på honom.

2010-09-17 @ 11:53:28
Postat av: enligt O

Håller med om beskrivningen snårig, men bra även om snårigheten gjorde att jag tappade bort mig lite. Jag har varit dålig på att skriva om poeter det senaste, men i perioder läser jag mycket lyrik!

2010-09-17 @ 12:22:03
URL: http://www.enligto.se
Postat av: Ingrid

Jag tycker att det vore på tiden att nobelpriset gick till en lyriker- Jag har inte läst något av Adonis- men det ska jag ändra på.

2010-09-17 @ 12:49:25
URL: http://ingridsboktankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0