Mitt livs bokhylla på 5 böcker

Inspirerad av Bokhora så bestämde jag mig för att sätta ihop en ”Mitt livs bokhylla på 5 böcker” men precis som flera andra bokbloggare så kom jag inte speciellt långt i mitt liv innan de fem platserna var upptagna av böcker som absolut inte vill flytta på sig i formandet av Emma.


- Min morbror Trollkarlen av C.S. Lewis. Själva skapandet av världen Narnia hade, och har fortfarande en rent ut sagt magisk dragningskraft på mig. Jag läste den senast i julas och då var det precis som vanligt! Men jag funderar över om Disney planerar att göra en storfilm om den och i sådana fall, hur många kommer att fatta att det inte är en Hollywoood uppfinning om ” vad som hände innan allting startade”.



- Muminpappans memoarer av Tove Jansson. Klippdassar, det är allt jag säger, klippdassar!



- Ny identitet av Robert Westall. Läser den fortfarande med jämna mellanrum och njuter av varje detalj av Rachel King Smith som bestämmer sig för att gå under jorden och bli antikhandlare när hennes pappa jagas av brittiska underrättelsetjänsten.



- Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie. En av mina första Christieböcker och upplösningen var oerhört fascinerande, en riktig aha-upplevelse.


- Staden som försvann av Stephen King. Jag lånanden den på biblioteket på högstadiet och den skrämde mig så att jag under en veckas tid sov oroligt med ett silverkors om halsen. En sju-åtta år senare så hittade jag den ett av antikvariatstånden som finns varje lördag nere vi Fyrisån i Uppsala för en tjuga och tänkta att jag måste läsa den igen och se om den var så hemsk som jag trodde när jag var 13. Ytterligare tre nätter med silverkors och nattlampa. Att man aldrig lär sig!



Och nu måste jag sluta tänka, för nu har jag kommit fram till när jag var runt 13-14 och det finns så många efter den åldern som skulle behöva finnas på den listan. Som David Eddings, Terry Pratchett, Neil Gaiman, Donna Tartt, Maria Gripe, och…och..och i all evighet.


Kommentarer
Postat av: Vixxtoria

Jag har läst om Mordet på Orientexpressen flera gånger, och trots att jag vet svaret på gåtan så fascineras jag alltid av hur skickligt historien är uppbyggd.



Angående Min morbror trollkarlen så skulle jag verligen verkligen verkligen vilja se en filmatisering. Jag förstår inte varför det inte görs? Eller är det verkligen på gång nu i samband med de andra Narnia-storfilmerna (som jag tycker har blivit väldigt bra, även om det är rätt mcyket slag och sånt i Caspian-filmen).

Postat av: Emmas Bokhylla

Ja, jag forstar inte varfor inte den kan bli film, den ar ju helt underbar och handlingen skulle kunna bli oerhort fangslande pa film! Jag vill se Jadis palats, kolatraden och den uppvuxna lycktstolpen!

2010-09-03 @ 15:31:06
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Lotta - hyllan

Jag tror man får göra "Mitt års bokhylla" istället för att få med alla godbitar :)

2010-09-04 @ 06:22:59
URL: http://ihyllan.se
Postat av: Niklas

Men sån tur ni har. Min morbror trollkarlen är nu plannerad till 2014.

http://www.imdb.com/title/tt1872184/

2011-04-15 @ 15:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0