Det Jag Missade - Deckarakademins nomineringar

 

Svenska Deckarakademin nominerade i förra veckan (jag vet, jag missade det totalt och fick reda på det genom ett flertal fellow bokbloggare. jag skyller på värmen, det är det enda jag kan säga! Skyll, skyll!) de böcker som tävlar om priserna för ”Årets bästa svenska kriminalroman” och ”Årets bästa till svenska översatta kriminalroman”.



Nominerade till Årets Bästa Svenska Kriminalroman är:

Grebe, Camilla & Åsa Träff: Bittrare än döden (W & W)
Kepler, Lars (dvs. Alexander och Alexandra Andhoril): Paganinikontraktet (Albert Bonniers förlag) 
Lönnaeus, Olle: Mike Larssons rymliga hjärta (Damm)
Ohlsson, Kristina: Tusenskönor (Piratförlaget)
Persson, Leif G W: Den döende detektiven (Albert Bonniers förlag)


Emmas kommentar: Har hört talas om allihopa, men itne läst en enda, inte ens andra böcker av samma författare. Skämms på mig! Dock fick sambon Leif GW i födelsedagspresent, så jag får väl nappa den vid behov.

De nominerade till Bästa till Svenska översatta kriminalroman är: 

Faïsa Guène: Sista Beställningen på Balto (”Les gens du Balto”, övers: Lotta Riad, Norstedts)
Reginald Hill: Dödsmässa (”Midnight Fugue”, övers: Ulf Gyllenhak, Minotaur)
Arnaldur Indridason: Mörka strömmar (”Myrká”, övers: Ylva Hellerud, Norstedts)
Deon Meyer: Devils Peak (”Devil's Peak”, övers: Mia Gahne, Weyler)
Iain Pears: John Stones fall (”Stone's Fall”, övers: Nils Larsson, Brombergs)

 

Emmas kommentar: Här är det nästan lika illa, jag har inte läst en enda av de nominerade böckerna, men Hill och Indriason läser jag regelbundet och Meyer ligger faktisk hemma, ska kanske ge honom en chans...?


Svenska Deckarakademin meddelar även att Årets bästa svenska kriminalromaner utses vid Svenska Deckarakademins höstmöte i Eskilstuna lördagen den 20 november. Då utses även eventuell (svensk) debutpristagare.

 

Där skulle jag gärna vilja vara en fluga på väggen...!


Kommentarer
Postat av: Bara Böcker

Olle Lönnaeus hade inte jag heller hört talas om förrän i onsdags då jag körde stora julklappsracet (a l l a årets julklappar är nu inhandlade), och jag köpte hans första roman till min moster i julklapp.=)



Arnaldur Indridason har jag läst flera böcker av och jag gillar dem jättemycket! Jag har blivit så himla sugen på att resa till Island, dvs efter att ha läst just hans böcker!=)

2010-10-29 @ 19:06:23
URL: http://barabocker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0