Labyrinth av Kate Mosse

Omslag, Labyrinth av Kate Mosse

I juli 1209 får den unga Alaïs en mystisk bok av sin far, tillsammans med en berättelse som han hävdar handlar om den sanna Graalen. Men hennes far och hans Sällskap är inte de enda som vet om bokens makt och som åtrår Graalen, utan försöker finna den till varje pris. Boken och hennes nya kunskap, samt de första Europeiska korstågen i regionen runt Pyrenéerna, leder henne och hennes följeslagare, den unge pojken Sajhë, igenom blodiga händelser och en ständig kamp för överlevnad.


I juli 2009 är Dr. Alice Tanner på besök på en utgrävning i Sabarthès (franska delen av Pyrenéerna) och under en liten expedition på egen hand så hittar hon en grotta, en grotta som inte har varit öppen på mycket länge, och som inte bara innehåller benrester efter två människor, utan även hemligheter som har legat bevarade mycket länge. Och de som har väntat på att hemligheten skall komma fram i dagsljuset börjar nu jaga efter sanningen om Graalen och vem som än kan stå i vägen blir undanröjd.


Jag hade läst en hel del om den här boken (och längtat efter den!), och var mitt i värsta lässvackan när jag hittade den på en loppmarknad på Little Theatre och jag erkänner att det tog ett bra tag innan den grep tag i mig, men när den väl hade gjort det… Ja, då var det inte mycket mer än att ta ett par helkvällar och se till att komma till slutet!

Jag kan ju på förhand informera om att jag är väldigt förtjust i den här sortens historier, de fängslar mig och jag ser tjusningen i dem. Lite samma sak hände med Da Vinci Koden, tempot är högt, ledtrådarna många samt en stor dos historia och konspirationsteorier (mumma!!). Men, jag tycker ändå att Kate Mosse har hittat ett bättre koncept än Dan Brown. Det finns mer utrymme för karaktärerna att utvecklas och det gör att historien får ett djup som jag tycker att Browns böcker saknar (nu har jag ju bara läst två av hans böcker, så jag skall inte dra alla böckerna över en kam).


Avslutningsvis så kan jag väl säga att den här boken lyckades rycka mig ur min lässvacka och fick mig att beställa en annan bok av henne, Sepulchre (Kryptan, finns på svenska), som ligger och väntar på mig hemma i Sverige! SÅ bra tyckte jag att den var!


Kommentarer
Postat av: Cicci

Den här skall jag sätta upp på min "att läsa lista" :-). Älskar också den här sortens böcker.

2010-05-14 @ 09:19:19
URL: http://ciccisbokblogg.blogspot.com/
Postat av: June

SV: Eller hur! Men det är några år gammalt så jag tror det är svårt att få tag på det :(

2010-05-14 @ 19:59:13
URL: http://junesabstracts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0