SPAM?

Fór ett tag sedan så lämnade jag en kommentar på ett blogginlägg om "Hundraåringen som gick ut genom fönstert och försvann" av Jonas Jonasson (som jag ju precis själv skrivit om) och jag vet inte alls om det hade något med saken att göra, men rimmligtvis borde det ju göra det... Jag började nämligen efter det få mail om att Jonas Jonassons adopterade son hade en döende farmor någonstans på...ja, Filipinerna, tror jag att det var. Jag tror absolut inte att jag får det här mailet från bloggen som jag skrev kommentaren på, absolut inte, men att det är någon som scannar efter folk som de skickar de här mailen till.

 

Mailen är skrivna på engelska med några knaggliga svenska meningar här och där, oftast totalt osammanhängande om hur grym Jonas Jonasson är osv. osv. i all evighet. Dessutom lämnas Jonas och hans frus (antar jag att det är, vet ej) mailadresser ut tillammans med uppmaningen att maila dem och tala om vilka oerhört känslokalla människor de är som inte reagerar. Jag har inte den blekaste om det här skulle vara sant, inte heller har jag något större intresse i att ta reda på det, det är inte min familj, inte min business. Även om det i sig finns en rad argument runt omkring det här, som vi inte behöver gå in närmade på.

 

Men det kan inte direkt vara så kul att hängas ut som grym och hjärtlös Men samtidigt blir jag intresserad, men mest av avsändaren till mailen. Varför gör man något sådant? Vad har man för bakomliggande motiv? Och hur tror man att om man formulerar sig som men gör i den här mailen, att man skall väcka någon slags sympati?

 

Är det någon annan där ute som har fått de här mailen och som vet vad jag pratar om?


Kommentarer
Postat av: R

Har inte fått mejlen, undrar vad det kan vara.

Sv: Tack för boktipset!



Kram

2010-07-09 @ 13:24:44
URL: http://thenightslight.blogg.se/
Postat av: Hellre barfota än boklös

Jag har också fått något liknande. Fast det var på facebook och jag blev inbjuden till någon grupp som handlade om att Jonas inte tillät sonen att få träffa sin mamma för att hon var från Filippinerna. Vet inte om det kan stämma, men jag tycker det låter märkligt.

2010-07-09 @ 16:49:59
URL: http://hellrebarfotaanboklos.blogspot.com/
Postat av: Help Jonatan

Mamman kommer inte från Filippinerna. Det står helt klart att mamman är kinesisk-indonesisk från Palembang, Indonesien. Filippinerna och Indonesien är två olika länder, som Sverige och Grekland.



Om mamman pratar eller skriver med "några knaggliga svenska meningar här och där" så är det helt förståeligt. Hon började att lära svenska i januari 2011. Och den som skrev brevet med "några knaggliga svenska meningar här och där" är tyvärr en svensk. Kan ni skriva på kinesiska eller indonesiska flyttande om ni började att lära språket i januari 2011?



Du skrev att "Men samtidigt blir jag intresserad blir jag intresserad, men mest av avsändaren till mailen." Här kan du få reda på vem avsändaren är:

http://jonatantjoa.blogspot.com/p/svenska.html



Hoppas att du inte censurerar denna kommentar.

_______________________________



"Det är lättast att sno barn från en invandrarfamilj som inte har det svenska skriftspråket ‘byråkratiska’ att försvara sig med."

— Ove Svidén, http://www.peace.se/blogg



BESKRIVNING AV UMGÄNGET — Rena lögner och överdrifter



FAMILJERÄTTEN PÅ GOTLAND: "DEN UTLÄNDSKA MODERN ÄR EN MONSTER"

"De beskriver också hur han verkat rädd att vara ensam med mamma på toaletten och eftersökt någon av familjepedagogerna som han ville ha utanför dörren som skulle vara öppen."

— Joakim Blom, familjerätten på Gotland



ÄR MODERN ELLER DE KORRUMPERADE SOCIALSEKRETERARNA EN MONSTER?

Modern, Alex Tjoa, är en invandrare som började att lära svenska på Komvux i januari 2011. Lyssna på vad familjeassistenten Bodil Rosengren säger om toaletten och vad barnet säger till sin mamma när de två var på toaletten. Barnet, 4 år, säger i denna ljudupptagning att "Det är läskigt när det är mörkt". Lyssna på ljudupptagningen, är barnet rädd att vara ensam med sin mamma?



http://jonatantjoa.blogspot.com/p/about-this-human-rights-movement-to.html#JOAKIM_BLOM



Postat av: Emmas Bokhylla

Help Jonathan:

Varför skulle jag vilja censurera den?



Vet du vad, jag råkar veta att Indonesien och Filippinerna är helt olika länder, på samma sätt som jag vet att det inte går att lära sig ett språk på några månader, jag har själv försökt och vet att det är näst intill omöjligt. Så på så sätt dömmer jag ingen som just lärt sig ett språk.



Dock är mejlen som JAG har fått ytterst osammanhängande, näst intill obegripliga och presenterar inte på något sätt en sammahängande berättelse som jag som läsare kan förstå på något sätt. Att det sedan fanns vissa meningar i det som är skrivet som om det var översatt av Babelfisk och upplägget är samma som i alla skräpmejl som lovar mig guld och gröna skogar fick i alla fall mig att tro att det hela var var något slags skämt.



Om man vare sig förstår innehållet, bakgrunden eller syftet med ett mejl, tror du att man tar det för seriöst? Om det inte framgår vem avsändaren är och varför mejlet har skickats just till mig, tror du att jag tar det på allvar?



Jag har ingen aning om vad som har hänt mellan Jonasson och hans fru i deras skilsmässa, men jag kan förstå att någon kan bli frusterard och upprörd av det. Det svenska rättsystemet är inte så vattentätt som vi gärna vill tro och jag lyssnar gärna om några felaktigheter har begåtts. Men om inte det förklaras ordentligt, hur fasiken skall det då gå till?



Tack för länken, skall titta på den när jag har tid.

2011-11-06 @ 17:21:18
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0