Bokhandlaren i Arusha

 

 

Som jag nänmde i författarintervjun med Barbara Voors (som du kan läsa här) så köpte jag hennes bok "När elefanterna dansar" av en enarmad gatuförsäljare i Arusha (2009 eller 2008, jag minns faktiskt inte längre). Jag besökte Arusha 30/7-1/8 2010 och självklart såg jag till att komma föbi hans hörna. Han står på en sidogata till Nyerere Road, precis brevid Jubilee Tyres, och verkar ha stått där ganska så länge.

 

Första gången jag besökte honom så såg många av böckerna realtivt fräscha ut, men sedan dess så ser det mer och mer slitet ut. Det mesta, faktiskt. Jag har som princip att köpa böcker på engelska här nere,  men hos den här mannen gjorde jag ett undantag och köper alltid på svenska. För vem vet hur lång tid det kan ta innan det kommer någon svensk och köper av honom igen? Engelska böcker är det alltid omsättning på!

 

Det som ländes mest i maggropen var att en del av de böcker som låg där när jag kom dit första gången, Augsuti 2008, ligger fortfarande kvar. Då relativt nya, nu oerhört slitna. T.ex. fanns "Frestelsernas berg"av Jonad Gardell och "Musselstranden" av Marie Hermansson där då och är fortfarande där nu. Dock hade det kommit in en liten hög med bócker på tyska, jag hoppas att de attraherar någon att köpa från honom!

 

Jag har köpt en hel del böcker av honom genom åren, Göran Tunström, Sun Axelsson och Barbara Voors är några av dem, de andra minns jag inte just nu. Den här gången blev det en bok av Jodi Picoult, "Skulden", som jag faktiskt aldrig har läst tidigare, bara läst om på bloggar. Nåväl, den verkade intressant och jag fick den för 6 500 Tanzaniska Shillings (ca 30-35 kr) och det kändes rimligt.

 

Jag skall definitivt titta till honom nästa gång jag kommer dig och uppmanar alla som har vägarna frörbi Arusha att göra det samma!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0