Kommentarer på det...?

I dag tillkännagavs att Mo Yan har fått Nobelpriset i litteratur.
 
Jag erkänner villigt att jag inte har läst honom och faktiskt inte ens hört talas om honom, men det är okej - jag tillhör den gruppen som anser att Nobelpriset gärna ska tilltelas någon (för mig) okänd (men välskriven, gärna tilltalande) författare ute i världsvimlet. Av den enkla anledningen att det ger mig känslan att Svenska Akademien håller koll på allt det viktiga ute i Litteraurvärlden som jag själv missar, vilket inskänker trygghet i min lilla värld.
 
Om de har koll på det så behöver jag inte oroa mig mig alltför mycket över att jag inte läser tillräckligt många synkoreanska poeter, alternativt författare från Uruguay. Jag oroar mig över det ändå, och utan SAs inblandning så skulel det kanske gå överstyr, vad vet jag.
 
Jag tillhör nämligen även de som får svindel, och måste ta en kopp te och en kaka, när jag tänker på hur många böcker det finns ute i världen som jag aldrig kommer att hinna läsa. Brr....
 
För övrigt, så är nog Mo Yan känd för betydligt många fler än Tomas Tranströmer, med tanke på att hans böcker brukar gå ut i 200 000 exemplar i förstautgåvan.
 
Kommentarer på det...?
 
 

Kommentarer
Postat av: Fru E

Nej, tanken svindlar faktiskt när man tänker på hur lite man har läst egentligen... Och tyvärr har jag blivit ganska mycket snävare i min läsning sen jag började blogga. Har bättre koll på alla nyheter och hinner sällan leta upp (läs: läsa) de titlar som det inte hörs lika mycket om. Lite sorgligt när man tänker på det.

Svar: Ja, visst är det? Man måste ju ständigt prioritera bort....
Emma

2012-10-11 @ 22:23:32
URL: http://fruesbocker.wordpress.com
Postat av: Josefin

Hm, det stämmer kanske! Man vet precis vad "alla" läser just nu, men inte vad man själv var sugen på att läsa för två år sen men inte hunnit med. Tur att man får skriva listor :)

Svar: Precis, tack för listorna!Men mina börjar bli så många att jag knappt hittar i dem längre... #fail?
Emma

2012-10-12 @ 06:55:39
URL: http://nobelprisprojektet.blogspot.com
Postat av: Josefin

Mina är både många och långa. Och ibland slänger jag in en anteckningsbok i det hela bara för att det är "roligare att skriva på riktiga papper". Men svårt att söka i, ytterst svårt.

Svar: Jag tappar faktiskt bort mina anteckningsböcker med jämna mellanrum, pinsamt men sant. Funderar på att börja riva ur sidorna och spara i en pärm....
Emma

2012-10-15 @ 14:31:07
URL: http://nobelprisprojektet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0