Nedräkningen har börjat - Bokmässan 2012

Det var ett tag sedan jag gick på bokmässan, ganska länge sedan, till och med. Minns inte exakt, 2003-2004, kanske? 2006? 2007? Eller kanske ännu tidigare? Minns i alla fall att jag älskade det big time. Vi gick och gick och gick tills fotterna var ömma, ryggsäckarna fulla och vi nästan såg i kors. Och jag älskade det. Köpte böcker i mängder, såg upplevde och bara njöot. Sedan, om kvällarna, satt vi hemma hos henne  och drick vin och diskuterade våra inköp. Och njöt.

 

Jag saknar det och när jag kommer hem till Sverige så har jag lovat mig att då jäklar, då skall det bli Bokmässa i Göteborg tills jag bara kräks på fenomenet.

 

Så, ni kan förstå att jag, åter igen, är lite avundsjuka på alla er som skall dit i nästa vecka. Ni som kommer att få skavsår, trötta fötter, sönderpratade huvuden och tomma plånböcker. Men jag skall inte klaga, förra året satt jag på Nungwi Beach på Zanzibar under Bokmässan, och det kändes som jag i alla fall det året drog det längesta strået. I år skall jag fira min sambo som fyller 30 år, det är inte heller helt fel. Så sååå synd om mig är det kanske inte.

 

 


Tur med dhow utanför Nungwi, norra Zanzibar, september 2010.

 

Men, i alla fall, om det finns någon där ute som skall åka för första gången (som a-lo på The Book Pond!), här är en liten checklista på saker som är bra att komma ihåg;

- Klä dig både bekvämt men snyggt, du skall gå och stå en (flera?) hel dag och det gör ont i fötterna efter ett tag! Dessutom kanske du springer på just din favoritförfattare, då kanske man vill känna sig lite fin?

-Det kommer att bli varmt som attan i en del av lokalen, semtidigt som det blir rätt kallt i alla. Ha en kofta med dig som du kan slänga både av och på!

- Ta med dig en ryggsäck. Bära i bokkasse i all ära, men den blir också tung och otymplig efter ett tag, med ryggsäck slipper du det problemet. Ryggen är oftast starkare än armarna.

- Ta med både vatten och något som snabbt kan höja blodsockret. Fikaplatserna/matställena är ofta överfulla och ibland behöver man något just NU. Varmt blir det också, håll vätskenivån!

- Ordna med kontanter innan du kommer till mässområdet - jag har själv stått och stampat i köerna i bankomaterna precis utanför entrén och det är verkligen inte roligt. Långt ifrån alla på mässan tar kort och cash in hand är ett måste.

-Prioritera vad du vill se, det finns sjukt mycket roliga saker att göra, men oftast orkar man med långt ifrån alla.

 

Och glöm inte, ta med er ett jäkligt glatt humör och njut av mässan!

 


Kommentarer
Postat av: monika Häägg

Bra skor på fötterna är ett absolut måste! Ryggsäck kan nog också rekommenderas. Sitta ned och vila någon minut då och då är inte heller så dumt!

2011-09-15 @ 14:37:27
URL: http://www.monikahaagg.blogspot.com
Postat av: Marika

Bokmässa är roligt. :)



Förra året kändes det som att många fler hade börjat med kortbetalning, men det är ju fortfarande kontanter som gäller i de flesta montrar.

2011-09-15 @ 20:31:46
URL: http://bokmarika.blogspot.com
Postat av: Anna

Rutinerade tips! När du väl kommer på mässa nästa gång så hoppas jag att vi ses. Planera in 4 dagar! :-)

2011-09-15 @ 21:18:47
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Monika: ja, vila mycket ocksa, det ar bra, annars blir man vimmelkantig av alla intryck!



Marika: fantastiskt roligt! Och annu battre om koortbetalningen kommer igang! :-)



Anna: Absolut, det vore kanon! en av anledningarna till att jag langtar nu ar att jag garna vill traffa alla roliga bokbloggare!!



2011-09-16 @ 15:22:03
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0