Gettårta, någon?

Chaga stammen uppe i området kring Arusha har en tradition kring bröllop som jag har fått uppleva vid ett par tillfällen, nämligen att man serverar helgrillad get, med huvudet och ibland klövarna kvar. Oftast har geten, precis som en julgris, något i munnen (blad? check! morot? check! osv.) och man serverar det på liknande vis som när man serverar tårta - man snittar upp sidorna (syns dock inte så bra på bilden), stoppar in tandpetare och delar ut dessa bitar lite ceremoniellt bland annat genom att be prominenta gäster att komma upp till brudparet på scenen och bli matade med grillad get. Detta anses ge tur och lycka och är ett väldigt uppskattat och viktigt inslag under festen.

 

Första gången jag och min sambo upplevde det här så uppfattade vi faktiskt inte att det var en get som skulle komma in - ordet för "bakad i ugn" är samma som man använder för tårta (och vår kiswahili är väl dock lite knagglig, måste jag medge) och vi var övertygade om att det var just en tårta som skulle komma in. När sedan ceremonin verkligen liknade den som man använder med tårtor så brukar vi skämta om gettårtorna.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0