Ogilla klassiker?

Nu när jag ändå är inne på det där med att ogilla vissa böcker (vi kan väl komma överens om att "hata" är ett alldeles för starkt ord?) så måste jag tipsa om att Sanna på Och solen har sin gång har tema just nu, med  "Klassiker Som Jag Ogillar"! Sjuk kul och bra skrivet! Hon har bloggat om Möss och människor, 1984 och Borta med vinden och det är oerhört roligt att diskutera de olika böckerna.

 

Överlag så tycker jag att just Klassiker är något som ofta väcker oerhört starka känslor hos folk, vare sig man gillar eller ogillar dem. Gillar man dem skall man hylla som fasiken, ogillar man är det öppet för andra att dissa ens åsikter som fasiken ("hallååå, X miljoner människor i X antal år, KAN INTE har fel, det är du som ÄR fel"etc.).

 

Men diskussionen hos Sanna är inte alls sådan och det är befriande! Dessutom är jag extra glad, för jag, som alltid tänkt att jag inte har så mycket att komma med när det gäller just klassiker, har faktiskt läst alla tre böckerna. Jag kanske inte är så obildad inom just det området som jag tror?


Kommentarer
Postat av: Emma

Det här klassikerhatet tror jag kommer från obetänksamma kollegor som tvingar 14-åringar att läsa Möss och människor. Kanske till och med utan att själva tycka att det är en bra bok. Själv har jag plågat oskyldiga barn med att läsa delar av Pengar och Hemsöborna, inte hela böckerna alltså utan väl valda delar :-) Pengar gillar jag själv men Hemsöborna är ingen favorit, däremot tycker jag att det är kul att jämföra tv-serien och ett kapitel.

2011-05-13 @ 09:47:19
URL: http://emmapafo.blogspot.com/
Postat av: Bokomaten

Haha, vilken rolig idé! Och du har helt rätt, bokfundamentalismen är som störst bland klassikerna. Och jo X antal människor i X antal länder under X antal år kan visst ha fel. (och nu kommer den ultimata diskussionsavslutaren som alltid dyker upp förr eller senare) Hur många miljoner röstade på Hitler?;)

2011-05-13 @ 09:53:02
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Kathleen

Neida, man må få lov til å bruke ordet 'hate' hvis boka er SYKT dårlig. F.eks. "Beat the Reaper." En virkelig møkkabok. Hater at jeg brukte tid på den.

2011-05-13 @ 10:06:34
URL: http://kathleen-bean.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Kathleen: precis, det ar nog det man egentlgien irriterar sig pa - att man slangde ut en massa tid pa skiten!



Bokomaten: ja, visst ar det? Onskar att jag ahde kommit pa det sjalv! :-) Precis, jag brukar tanka likadant - bara for att majoriteten ar galna sa behover det ju inte betyda att de har ratt, eller hur?



Emma: jo, det tror jag att det kan ligga nagot i. att manga blev sa avskrackta att de bara inte klarar av dem langre!

2011-05-13 @ 16:35:58
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Frida

Intressant ämne! Jag känner också bara motvilja mot Möss och människor. Och så finns det ett par till klassiker som jag aldrig har förstått mig på.

2011-05-13 @ 19:53:44
URL: http://adeoalibertate.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0