Kommentar: hush, hush av Becca Fitzpatrick

Det kommer (förmodligen) att komma ett mer detaljerat inlägg om "hush, hush" av Becca Fitzpatrick lite längre fram här på bloggen, men lite snabbt bara, nu när jag precis har lagt ifrån mig den;


- Okej, den knepiga skolpsykologen fick en bra förklaring som jag till och med gillade en hel del - men det var fortfarande klumpigt beskrivet.


-Jag kan inte komma ifrån att tycka att den är rätt slarvigt skriven och skulle ha mått bra av en (eller två) vändor till på redigeringsbordet. Kom igen, bara för att det är en ungdomsbok är det inte okej att den i vissa passager har ett språk/en handlingsbeskrivning som är såpass dålig att jag stönar högt (på ett dåligt sätt, vill jag tillägga här).


-Kan inte komma ifrån känslan av att den stressades fram för att bli The Next Big Hit efter Twilight och Harry Potter. Nu har jag inte läst Twilight-böckerna men kan i alla fall konstatera att den är miljoner ljusår efter HP. För änglar skulle vara det nya svarta, eller hur?


- Kan inte heller släppa den doft av nymoralisk hålla-på-en-armslängds-avstånd-mentalitet som yr om den, det är väääldigt många "åhsånäraochjagbliralldelestillmigitrosorna"-tillfällen innan det ens blir en kyss. Typiskt lära-ungarna-att-hålla-på-sig-moral som jag inte gillar. Missförstå mig rätt, det är inte smäktande älskog á la Jude Deveraux jag vill ha, men nog skulle det ändå vara på sin plats med lite hångel i alla fall? Eller gör man inte sådana saker längre? Eller är det bara nymoraliska amerikanska författare som vägrar att skriva om närmare fysiska beröringar av sexuell natur innan pojken i frågan i alla fall har visat sig vara en God och Fin Människa?!


-Och trots alla dessa negativa bulletpoints (det skulle säkert kunna komma fler, vi har inte ens gått igenom karaktärerna, Vee till exempel, som gick från att vara en frisk fläkt till psyco?), så kan jag inte låta bli att gilla den lite. Jag gillar storyn, jag gillar att Nora tar sig samman och visar lite jävlaranamma och jag har en känsla av att jag komemr att läsa nästa bok i serien. Jag gillar nämligen serier, trots allt.


Kommentarer
Postat av: Emma

Jag kan nog hålla med dig om det mesta. Jag brukar aldrig lyckas pricka in sådan åsikter i text. Ibland tror jag att jag har överseende med alldeles för mycket eller att jag inte har högre förväntningar. Lite väl blåögd på något vis.

2011-05-04 @ 07:56:30
URL: http://emmapafo.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Jag ar lite likadan, vill garna se allt det bra i boken istallet for det daliga och har svart att satta det i text, vad det ar jag inte gillar. Den har boken hade en massa bra grejor ocksa, men det har gangen sa kunde jag verkligen satta fingret pa vad det var som storde mig. sjont att fa det ur sig!

2011-05-05 @ 10:19:05
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0