En bok som jag HATAR?!

Det är många av mina fellow bookbloggers som har bloggat en 30-dagars lista med olika frågot om böcker. en av frågorna har handlat om en bok som man har hatat och det har fått mig att fundera. "Hata" är verkligen ett starkt ord och jag tycker inte om att använda det (det gör jag visserligen ibland ändå, men ofta lite slängigt typ "åh vad jag hatar när maten tar slut innan alla hinner ta!"(vilket iofs är sant, but let's not go into details), men inte mer allvarligt än så), men det är klart att känslan kommer upp ibland. Ibland oftare än vad jag själv vill. Men, när jag tänker på kombinationen "hata" och "böcker" så är det faktiskt väldigt få titlar som kommer upp i huvudet, faktiskt.

 

Jag har dock ett undantag och det är "Catwalk" av Georgina Newbery. Den får det att krypa under huden på mig. Bokstavligen. Den recensionen har dessutom flyttat till LitteraturMagazinet och min profil där.

 

 


Kommentarer
Postat av: Bea

Håller med om att "hata" och "böcker" är två ord som jag har väldigt svårt att få in i samma mening. =)

2011-05-12 @ 17:31:11
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Den luttrade bibliotekarien

Det verkar vara en riktig kanonbok! :-)

2011-05-12 @ 20:45:36
URL: http://luttradbibbla.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Skojar du med mig! Jag har också läst den här boken. Jag har aldrig hört talas om nån annan som har gjort det. Det är verkligen den sämsta bok som finns! Vad jag kan komma ihåg så finns det ingen annan bok som jag har läst som det inte finns något bra med.

2011-05-12 @ 21:27:08
Postat av: Emmas Bokhylla

Bea; Precis. Men ibland akn man gora undantag! :-)



Biblotikarien: jag vet, var bara tvungen att tipsa om den! :-)



Anonym: Skojar du med mig, har du ocksa last den?! Jag har aldrig traffat nagon som har gjort det! Den ar ju ett totalt skamt! Har nastan bestamt mig for att lasa om den om nagra ar, bara for att fa gotta mig i dess dalighet.... :-)



2011-05-13 @ 07:34:45
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Emmas Bokhylla

Bea; Precis. Men ibland akn man gora undantag! :-)



Biblotikarien: jag vet, var bara tvungen att tipsa om den! :-)



Anonym: Skojar du med mig, har du ocksa last den?! Jag har aldrig traffat nagon som har gjort det! Den ar ju ett totalt skamt! Har nastan bestamt mig for att lasa om den om nagra ar, bara for att fa gotta mig i dess dalighet.... :-)



2011-05-13 @ 07:35:21
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag håller också med om att hata är ett starkt ord, men ibland känner man ju faktiskt sådär starkt för en bok (precis som man kan känna stark kärlek till böcker).



Boken låter i sanning som något man inte skulle vilja ta i med tång. Det är något av det värsta som finns när en författare vräker på med värsta dramatiska handlingen men inte kan reda ut det ordentligt på slutet, utan bara knyter ihop säcken med ett "alla förlät x för det dumma som han gjort... tralala nu är alla glada igen." Suck!!



Det jag gillar skarpt däremot är uttrycket "fluffy-gone-bad-skit"! :)

2011-05-13 @ 08:45:42
URL: http://ochsolenharsingang.wordpress.com
Postat av: Ylva

Mamma har lärt mig att inte säga hata, som ofta är för starkt, utan avsky. Det var länge sedan jag läste en riktigt dålig bok. Jag har ju liksom inte tvingats att läsa något sedan jag pluggade litteratur. En bok som jag kommer att tänka på som dålig är Matilde av Denise Rudberg. Liksom du gillar jag chick lit, men Rudberg skriver sååå illa!

2011-05-13 @ 13:59:08
URL: http://yfronten.blogg.se/
Postat av: Frida

Ughh. Jag minns en bok (sannolikt ur kategorin romance, från kanske 80talet, utspelar sig under kanske 1880-talet) som någon äldre släkting (som säkert menade väl och knappast öppnade boken själv) gav mig till julklapp när jag var cirka 10 (tio!). TYVÄRR har jag inte kvar den så jag kan bara lita på mina (vaga) minnesbilder: tvångsgifte, våldsam man som på sina seglatser runt jorden bl.a. våldtar 9-åringar (av annan etnicitet ofcourse, då är det nämligen ok) och avskyr sin hustru som inte sköter sig. Den slutar lyckligt med att vår "hjältinna" börjar tycka om sin man, han lugnar ner sig och accepterar slutligen att han har en dotter istället för sonen han hade väntat sig. Ja och så slutar han kanske med våldtäkterna då när det äktenskapliga samlivet börjar funka. Sånt. (Varför jag inte har kvar den? Jag lånade självklart ut den åt mina väninnor, som också de läste den med bestört förtjusning. Och äckel.)

2011-05-13 @ 20:06:46
URL: http://adeoalibertate.blogspot.com/
Postat av: Marika

Oj, blev jag anonym? Tyckte väl att det krånglade när jag skulle kommentera. Det är jag, Marika, som också har läst "Catwalk". :)

2011-05-13 @ 21:51:49
URL: http://bokmarika.blogspot.com
Postat av: Emmelie R.

Men HJÄLP hur kan man ens komma på o skriva ner en sådan historia och ge ut den som bok?!?



Får ju mitt hatobjekt till bok att vara tam S Jag hatar en bok och det är Fewer Pitch av Nick Hornby.



Enda anledningen att jag hatar den är för att jag blev lurad att läsa den på engelska o sen tvingad att läsa klart den. Min engelskalärare rekomenderade den och sa att den var jättebra. Vi var tvugna och läsa en bok på engelska i brist på annat o välja på tog jag den eftersom den skulle vara bra...



Den visade sig handla om fotboll.. och är det något jag tycker är urtråkigt så är det just fotboll... när jag bad min lärare att få byta bok då den inte gav mig något så fick jag tvärblankt nej så det var bara o plåga sig igenom den. Och jag läser inte speciellt snabbt på engelska.

2011-05-14 @ 22:41:39
URL: http://emmelie.se
Postat av: Emmas Bokhylla

Sanna: precis, ibland maste man ta till storslaggan! Hatar nar det kanns som om forfattaren bara har tappat sugen och vill bli av med skiten sa fort som mojligt. Och jag forstar annu mindre de forlaggare som later det fortga!

Och tack, jag kom pa det uttrycket i stundens hette!



Ylva: sant, man skall inte overanvanda ett sadant starkt ord, men ibland... Jag har tyvarr aldrig last Rudberg, men jag har en hemma...Borde kasnke prova som se om det ar varre an det har?



Frida: Gaaa! Det dar ar det varsta som jag har hort, vikten smorja! Jag blir helt knasvag, hur kan man tillata att sadant ens trycks?! Vem fasiken tyckte att det var en bra idé att oversatta sadan skit? Eller ens skriva den? Brrr, man blir ju morkradd!



Marika: ah, vad trevligt, var det du! Visst var den hemsk? Jag har ju en till som sagt av samma forfattare, funderar pa att en den en chans som en del av ett experiment.



Emmelie: Jag vet, en massa skit som flyter igenom, hur kan en vettig forlaggare ens fundera pa att ge ut? Men du, ibland handlar "hata" inte bara om innehallet, allt man blir tvingad till att lasa skapar motstand!

2011-05-16 @ 07:16:59
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0