Mani: Lottaböckerna

Helena på Dark Places påminde mig om en av mina passioner, nämligen den för Lottaböckerna! Jag har alla utom 3-4 och dem skall jag skaffa nar jag åter igen har etablerat mig i Sverige. För det är onekligen lite svårt att hänga på Tradera eller liknande sajter och slåss om olika saker när man sitter i Tanzania. Klart att jag kan buda, skicka pengar etc men...det är ju inte alls samma sak som att sitta hemma och fixa, vänta, hämta paket och slåss om dem. Min internetuppkoppling är dessutom så slö att jag förmodligen skulle missa alla auktioner....

 

Sedan kommer vi till ett annat problem; jag minns inte langre vilka böcker jag har och inte har. SKAM! När jag bodde hemma i Sverige så hade jag stenkoll, inte bara att jag hade alla böckerna lättillgänglinga utan jag hade dessutom en lista med vilka som saknades. Men när jag flyttade till Afrika så försvann både listan och böckerna ner i en låda som ställdes med 25-30 andra lådor som innehåller "Emmas tjafs" hemma hos mina föräldrar (tack gode gud att de hade utrymme, vem skulle annars förvara dem åt mig på obestämd framtid...?). Och hur kan man jaga titlar som man inte ens vet om man har eller inte?

 

Men, när jag springer på en Lottabok som jag aldrig ens har sett tidigare, då får jag nästan en liten chock. Som för ca 3 år sedan när jag besökte Nordiska Skolan (var ju självklart tvungen att kika in i deras bibliotek) och fick syn på en Lottabok som jag aldrig tidigare sett. Har aldrig någonsin varit så nära att stjäla från ett bibliotek. Självklart besinnade jag mig, något sådant kommer inte på frågan, det finns gränser.

 

Författaren Merri Vik hette egentligen Ester Rignér-Lundgren (minns första gången jag läste det - i KP!) och hon har ett eget sällskap - Sällskapet för Ester Rignér-Lundgren och jag funderar på att bli medlem, det låter ju som en självklarhet för mig.

 

Längtar dessutom till den dagen då jag har alla och kan bara sätta mig och sträckläsa dem alla!

 

 

En av mina absoluta favoriter, jag har läst den fler gånger än vad jag kan minnas.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Duktiga Tjejen

Gullig mani :)

2011-03-26 @ 08:37:45
URL: http://duktigatjejen.blogspot.com
Postat av: Nea

Älskar de böckerna! Lotta är hur cool som helst. Jag fick hela serien av min mamma som läste de när hon var liten, så jag antar att jag hade tur som slapp jaga runt efter dem :)

2011-03-26 @ 20:48:58
URL: http://boknea.blogspot.com
Postat av: Bokomaten

Jag tror vi är rätt många som gillade Lotta som barn. En lite småklumpig galen tjej som gillade att skriva och var helt ok, fast hon var så snurrig och jämt hamnade i trubbel.=)

2011-03-28 @ 09:21:20
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Syster

Ålskade Lotta. Jag saknar också ett par böcker ur serien, men jag gör mitt bästa för att få en komplett samling. Är ofta inne på Tradera och budar samt går på loppisar och kollar i Barn- och Ungdomshyllorna. Jag brukar läsa om ett par böcker varje år (plockar ut den eller de jag är sugen på för stunden), och förra sommaren läste jag faktiskt om alla böcker jag har i samlingen. Det var en riktigt nostalgikick. Det är väl inget fel i att läsa Lotta-böcker fastän man börjar närma sig 30-strecket?

2011-03-28 @ 15:59:46
URL: http://[email protected]
Postat av: Emmas Bokhylla

Duktiag tjejen: Tack!



Nea; Vilken underbar gava! en del av dem ar riiktigt svara att fa tag i...



Bokomaten:Precis, igenkanningsfakrotn var (ar) hog!



Syster:Ja, man jagar och jagar! Och alla har vi vara favoriter, jag brukade gora samma sak nar jag bodde hemma i Sverige. Saknar dem... :-)

2011-03-28 @ 16:09:52
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0