Varför bloggar man...? Egentligen?

Varför bloggar man egentligen? Är det skillnad på bokbloggar och bokbloggar?  Och vad kännertecknar i sådana fall de skillnaderna? Och, mycket intressant, vem bestämmer vad som är vad?

 

Debatten startade lite med att Karin på En Bokcirkel För Alla bloggade om man gör sig mer synlig som bloggare och hur man attraherar fler läsare (bland annat) och diskussionen drog genast igång. Dock har jag inte riktigt förstått alla svängarna, är det inte bra att vi får fler läsare och uppmärksammar varandra? Att vi, som bokbloggare, tillsammans utvecklas?

 

Den har rasat de senaste dagarna och jag tycker att det är både intressant och tankeväckande. Har dock inte hunnit läsa allt som sagts i debatten, bör väl tilläggas, men grunden handlar till stor del om varför man bloggar, vilket syfte man har med sin blogg och vad man väljer att publicera sig.

 

Om det nu är nägon som är intresserad så tänkte jag reda ut min egen ståndpunkt i debatten. Känner ni inte för att läsa det så förstår jag fullständigt, hoppa vidare till nästa inlägg eller vänta på ett kommande, förmodligen kommer det handla om att jag hittade fotogen i lunchmaten på jobbet i dag, det är förmodligen mer intressant. Men, i alla fall;

 

Jag har sedan tidigare en policy för recensionsexemplar som jag håller mig till och den är väldigt enkel - får jag ett erbjudande om en bok så kollar jag upp den och om jag tycker att boken i fräga verkar läsvärd, ja, då tackar jag "ja". Jag är fullt medveten om att det gör att jag förmodligen blir mer positiv till de böcker jag då får, men varför skall jag ta emot böcker som kommer att bli hyllvärmare och som jag absolut inte är intresserad av att läsa dem?

 

Jag bloggar för att jag tycker att det är kul - dels att skriva mina egna åsikter om böcker och dels för att jag vill läsa andras och få igång diskussioner och delta i dem. I bland skiter jag i att skriva om böcker jag läst, ibland gottar jag ner mig i smådetaljer som jag, just jag och kanske bara jag, tycker är intressanta. Och det kan jag göra för att det här är just min blogg och ingen annans. Jag får inte betalt för att skriva här och bestämmer själv vad jag vill tjattra om, vad jag tycker om och vilka jag vill länka till. Ni andra kan bestämma själva om det är tjatter ni vill lyssna på eller inte, precis som jag bestämmer vilka bloggar jag vill hänga på.

 

Men när man bloggar, är det inte självklart att man vill nå ut till intresserde läsare? Jag är med i olika nätverk (t.ex. Bokbloggar.nu) för att jag vill gärna nå ut med mina inlägg samtidigt som jag vill hitta andra bloggar som skriver roligt, intressant och bra? Jag välkomnar gärna tips om hur man når ut till fler läsare, för det bland det viktigaste (roligaste!) för mig som bloggare, är just att snattra med andra bloggare. The more, the merrier, I say.

 

Det har skrivits en massa bra saker i diskussionen (mycket av det bra mycket bättre än de futtiga raderna jag fick ihop), läs dem också;

Och dagarna går...

a fraction of the webb

Vixxtoria

Enligt O

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Håller med dig om att bloggandet är en kul social aktivitet och det är både trevligt och givande att ha några att tjattra med!

2011-03-28 @ 17:07:56
Postat av: Emma

Jag trodde att det var just därför man bloggade, för att det var roligt alltså. Måste läsa några av de inlägg du länkat till, har helt missat den här debatten.

2011-03-29 @ 09:49:22
URL: http://emmapafo.blogspot.com/
Postat av: Vicky (utlandsmamman)

Du var iaf inte sist för ditt inlägg var det första jag läste i debatten :)

Visst är det en social aktivitet att blogga. Och den dan det inte är kul att blogga slutar jag förhoppningsvis...

2011-03-29 @ 15:16:16
URL: http://bockeretc.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Anna: precis, det ar det som ar det viktigaste!



Emma: Jag haller med, att det ar roligt ar det viktigaste



Vicky: Kul att jag var forst! ;-) Och jag tanker likadant - den dagen det inte langre ar roligt sa slutar jag!

2011-03-29 @ 16:01:21
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0