Arkeologen Agatha Christie

I December läste jag 'Come, tell me how you live - an archaeological memior' av Agatha Christie Mallowan. Hon berättar om några av alla de arkeologiska expeditioner som hon följde med sin make på, 1930-tal om jag inte minns fel. De åker till de områden i Syrien, Trukiet och norra Irak (bland annat Nimrund) och ordnar utgrävningar, sorterar fynd och parerar kulturella krockar. Den var riktigt intressant och en del saker kunde jag känna igen mig i. det fanns en del bilder och det var spännande att se hur de levde och vad de hittade. Christie var riktigt engagerad och sorterade, fixade och donade. Av någon anledning så bloggade jag aldrig om den.


Nu läser jag på dn.se att föremålen de hittade nu har plockas fram och eventuellt skickas till museumet i Bagdad eftersom deras egna blivit förstörda. Man konstaterar att Christie rengjorde tydligen många av elfenbensföremålen med sin tjusiga, dyra hudkräm - och att de inte verkade ha tagit skada av det. Undrans om ett något smart företag kan använda det som marknadsföring? "Rengör allt, även dina assyriksa elfenbenssmycken! Allt +2600 år"?




Kommentarer
Postat av: Hanneles bok-paradis

intressant

2011-03-13 @ 10:34:24
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0