Book Project Africa

 

Många av er som läser bloggen har förmodligen snappat upp att jag och min sambo är medlemmar i Lions här i Dar es Salaam. För ett par månader sedan fick vi en förfrågan från en Lions-klubb i USA om vi kunde göra ett projekt ihop - de samlar in och skickar över böcker, vi hittar lämpliga skolor och distribuerar dem. Så, i förra veckan landade sändningen med 35 boxar med böcker.

 

I går, söndag, träffades vi i den ansvariga gruppen och gick igenom vad som kom i lådorna från USA.

Sedan öppnade vi dem och sorterade dem. Det var så många att vi blev tvugna att göra det högvis...

 

Många högar blev det, ca 800 böcker! Tur att det var strålande sol ute!

En hög med gymnasie och universitetslitteratur. Massor av skitkomplicerad kemilitteratur, så vi bestämde oss för att donera dem till universitetet, de måste ju komma till användning.

 

En hög med skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Jag kände igen en hel del av vuxenlitteraturen (och funderade i mitt stilla sinne vad som kommer att hända när de kraschar med oftast strikt uppfostrade afrikanska ungdomar, tänk att få vara en fluga på den väggen!) och oerhört lite av ungdomsböckerna. Oehört lite, till och med. Vilken skatt som måste finnas där ute!

 

En hög med 1-6 års böcker, mycket Disney.

 

Och en hög med 6-11 års litteratur. Det fanns en del riktigt fina böcker, som en hel box med Bröderna Hardy-böcker och Nancy Drew-böcker. Dessutom hittade jag hela Lemony Snicket-serien, den där om de otursförföljda barnen. Såg till att de hamnade i samma låda, för tänk er själva - klart att man vill ha hela serien! MEN, när jag sedan gjorde finsorteringen så kunde jag inte hitta bok nr 7 (av 13), hur mycket jag än letade. Hoppas det inte är alltför störigt för läsarna att de inte finns där....

 

Vi håller nu på med att slå fast datum kring när vi skall besöka de utvalda skolorna för att lämna över böckerna, jag är helt övertygad om att de kommer att uppskatta tillskottet till sina bibliotek!

 

 


Kommentarer
Postat av: Jelly

Vilket alldeles underbart projekt! 800 böcker var bra mycket! Så himla kul att få åka och ge dem :)

2011-07-11 @ 20:59:29
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Anna

Så spännande! Hoppas att böckerna kommer eleverna till del och inte blir liggande. Jag har jobbat med ett bokprojekt i Usalule under flera år och när vi kommer på besök ligger böckerna fina i hyllan tillsammans med leksaker som hopprep och färgpennor. De vuxna vill vara så rädda om gåvorna vilket är fint tänkt, frustrerande för oss som vill att det ska bli läst och lekt!

2011-07-11 @ 22:03:48
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Jelly: ja, det skall bli alldeles fantastiskt roligt!



Anna: Jag skall forsoka fa nagon att prata ordentligt med dem, om vikten av att de kommer till anvandning! Forstar absolut din frustration! Vilket harligt projekt det later som, men jag ar dock inte helt saker pa vart Usalule ligger, maste kolla pa kartan!

2011-07-12 @ 08:38:06
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0