Vilda, galna Bokhandlardrömmar

Min mor mejlade mig i lördags och berättade att bokhandeln i den lilla stad som ligger närmast byn där de bor är till salu.

 

Om bortser från att jag absolut inte har råd att köpa en bokhandel och att jag förmodligen skulle bli tokig efter ett halvår av att leva i ett samhälle med mindre än 6 000 innevånare, så väcktes ett inre, galet habegär.

 

Sedan jag fick mejlet har det susat i huvudet om hur man skall kunna utveckla en fysisk bokhandel, hur man skulle kunna dra igång bokcirklar och litteraturaftnar och hur alla smarta lösningar som jag har sett på olika bokhandlar runt om i världen skulle kunna implementeras för att göra stället till en oas. Vilka sidoaktiviteter som man kunde annordna för att skapa intresse. Det bara bubblade i hela mig.

 

Sedan kom verkligheten och träffade mig i bakhuvudet. Bokhandelsdöden. Bristande ekonomi. Och livsstilen som krävs för att framgångsrikt kunna driva ett sådant företag på en liten ort (antivkariatet fick slå igen för ett par år sedan). Byta Dar es Salaam med nästan 4  miljoner innevånare mot Mindre Svensk Ort med knappt 6 000 innevånare.

 

Jag tror att jag, trots min sjuka mage, skall unna mig en whisky i kväll för att sörja min bokhandel som jag aldrig hade. Och kanske aldrig kommer att få.

 

 


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Du förtjänar en god liten whisky och jag tror att du hade varit precis rätt person att driva bokhandel- med så många fina kreativa idéer. (Men - det är ingen sinekur... naturligtvis och hårt slit...). Och Emma- man ska aldrig säga aldrig. :-)

2011-02-14 @ 14:41:58
URL: http://ingridsboktankar.blogspot.com
Postat av: EvaB

Synd på dina bokhandelsdrömmar, du hade säkert blivit en underbar bokhandlare. (Du hade säkert kunnat få råd av vår lilla stads fantastiska bokhandlarpar.)



Så modig du är som vågar bo i ett exotiskt land med farliga flugor och malaria. Jag som blir sjuk av svenska myggor har bestämt mig för att stryka tropikerna från min reseönskelista. Må gott!

2011-02-14 @ 15:14:27
URL: http://www.inredamedbocker.blogspot.com
Postat av: Bokomaten

Åh, men det suger till i magen på mig när jag läser. För visst finns drömmen även här och jag förstår så väl ditt rus när du tänker på saken. Känns precis så där. Men du har rätt... det skulle nog vara ruggit svårt. Alla de där roliga sakerna du vill hitta på, att engagera tillräckligt med personer bland de där 6000 för att få det att gå runt skulle nog vara svårt..

2011-02-15 @ 11:30:55
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Lisa H

Åh, jag förstår precis ditt bubblande när du fick höra om bokhandeln..! Något sådant har jag tänkt våga mig på när jag blir lite äldre, lite rikare och allmänt oberoende av hur bra affärerna går :P

2011-02-15 @ 14:31:27
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Ingrid: Tack, vad glad jag blir, jag hoppas att jag skulle ha varit det! Ja, det blev en liten whisky som trost, det kandes ltie battre da. :-)



Eva B; Tack!! det hade varit kul att prova!

Ja, det ar lite speciellt att bo har, sarskilt nar allt kan handa och myggbetten kan vara riiiktigt giftiga..



Bokomaten: Precis! Hur mycket extra tid maste man inte lagga pa att forsoka fa folk intresserade, engagera, puffa etc. Meeen, det skulle vara sa kul, kan fortfarande inte sluta tanka pa det!



Lisa H: Haha, ja, det vore perfekt! Jag vill ocksa na dit, en dag! :-)

2011-02-18 @ 07:14:31
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0