Underdog av Torbjörn Flygt

Det här är ytterligare en bok som jag har i ett fint, inbundet exemplar, inköpt på någon bokrea, oläst, jag vet inte ens varför. Instoppad i min friggebod när jag flyttade till Afrika och sedan dess borttappad. När en bekant länsade sin bokhylla så fanns den där och jag to den under mina vingar (preeecis samma historia som när jag läste 'Populärmusik från Vittula' för första gången) och för ett tag sedan så blev det dens tur när jag valde något nytt att läsa.

 

Först gick det trögt, till och med jäkligt trögt och jag fattade inte riktigt galoppen. Sedan, jag kan inte minnas exakt vart i boken det hände, så släppte det och jag var fast. Så jäkla fast och kunde inte släppa den.

 

Johan är 11-12 år när berättelsen börjar i ett miljonprogramsområde i Malmö. Det är tidigt 70-tal, hans syster Monika går på gymnasiet, hans mamma Bodil med de utslitna axlarna jobbar på fabriken Strumpan och han vet inte vem hans far är. Han hänger mycket med gänget av ungar nere på gården, de spelar fotboll, går i skolan, slåss med varandra, på alla tänkbara sätt. Och de växer. Ihop eller isär, åt rätt håll och åt helvete. De är barn av sin tid, med uppbrott, fyllor, svek och korvbröd med ketchup i. Och längtan, den allt mer växande längtan att komma därifrån, i alla fall för Johan. Att bli något annat, bli något bättre och gärna tjäna en del pengar på kuppen. Att skapa möjligheter. Allt med den vuxne Johans perspektiv om de små, osnutna och spretiga barnen och deras både tragiska och lysander framtider (Åsa och Roger berör mig mest, de högg till lite i hjärtat).

 

För även om jag itne tillhör samma generation som Johan och hans kompisar, så är ändå det där som kliar, växer och brister inom en när man växer upp det samma. Lärare, högstadiet, strävan efter något annat. Första kärleken. Svårigheten att hålla kontakt med kompisar. Allt förändras, hela tiden.

 

Jag kan varmt rekomendera den. till alla, men speciellt till dem som var barn under 70-talet. Då är nog igenkänningsfaktorn extremt hög och det kan nog svida lite extra i hjärttrakten när man läser den.

 

 


Kommentarer
Postat av: Fru E

Johan är ett tiotal år före mig också, men jag kommer ihåg att jag tokälskade den här romanen! Jag läste den precis när den kom ut och som du skriver, även om man inte kan relatera till allting så finns det tillräckliga mycket av igenkänningsfaktor. Du måste läsa Outsider nu! Inte riktigt lika bra, men ändå. Johan engagerar. :-)

2011-12-01 @ 14:56:05
URL: http://frue.bloggsida.se
Postat av: Emmas Bokhylla

Ah, vad harligt att hora att den ocksa ar bra! Ja, Johan engagerar verkligen, han satter verkligen ord pa allt det dar som man sjalv hade virvlande inom sig, men hade svart att uttrycka....

2011-12-02 @ 10:59:05
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Marie

Älskade den här boken (60-talsbarn). Köpte Outsider på Bokmässan, men har inte hunnit börja på den ännu.

2011-12-02 @ 11:15:01
URL: http://enochannanbok.se
Postat av: Vicky

Jag tittade i mina listor och såg att jag läste ut den boken på dagen för 10 år sedan. Gillade jättemycket, men kommer inte ihåg så mycket alls... Kanske borde ta och läsa Outsider!?

2011-12-02 @ 12:13:53
URL: http://bockeretc.blogspot.com/
Postat av: Bokomaten

Så himla kul att du läst och gillar den här just osm jag läsr ut Outsier. Gud, jag blir nästan sugen på att läsa om för jag tyckte verkligne så himla mycket om den här boken. Jag är ju också några år yngre än Flykt men min igenkänning var också vansinnigt hög! Jag tyckte nästan ÄNNU bättre om outsider även om det är svårt att jämföra med en bok man läste för 10 år sedan.

2011-12-05 @ 13:22:17
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Lisa H

Underdog. För mig gick det trögt - och där någonstans gav jag upp den :P Står kvar i bokhyllan och värmer..

2011-12-05 @ 22:59:52
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Sa manga av er som gillar den, visst ar det harligt!



Lisa H: jag tyckte ocksa att den var trog i borjan, men gav mig attans pa att jag skulle komma igenom den och det blev bara mycket battre!

2011-12-07 @ 11:02:02
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0