Solbarnet av Monika Häägg

 

Hittebarnet Fry, elva år,  lever ett hårt liv i bronsålderns Sverige, hon sliter med hushållssysslor på Nygården och blir oerhört illa behandlad av frun i huset. Hennes tillvaro lättas dock upp av hennes få men nära vänner, hennes tama duva som hon kan prata med, hennes hund, den gamla kvinnan Inglev och bästa vännen Frida, som bor på Kungsgården en bit bort. Fry kan både tala med sin duva, drömmer konstiga drömmar och känner av andra människors tankar och önskningar bara genom att vara i deras närhet, men reflekterar inte nämnvärt över det.

 

Vid ett besök hos Frida på Kungsgården så får flickorna se offergåvorna till gudarna inför det kommande Våroffret, vilket är mycket spännande. Kort därefter blir Fry anklagad för att ha stulit offergåvorna och kastad i fängelse. Straffet för att stjäla från gudarna är döden, hur skall Fry visa att hon är oskyldig....?

 

Jag gillade den här boken och tror att den hade blivit en storfavorit om jag hade varit yngre (tror den passar kanske till 9-13 år)! Berättelsen om Fry är både spännande och hög igenkännigsfaktor (ja, i alla fall för mig då, även om det var ganska länge sedan jag var elva), när det gäller orättvisa vuxna, bästa kompisar och rädslan över att inte bli förstådd när det händer allvarliga saker. Och i bronsålderns Sverige är det mycket som handlar om liv och död om man inte kan bevisa att man är oskyldig. För mig gjorde det mycket att boken utspelade sig i en historisk miljö och ansträngde sig en hel delför att få detaljerna korrekt (vad åt man? drack man? hur offrade man? etc) eftersom jag alltid har varit historieintresserad.

 

Det var alldeles för länge sedan jag läste ungdomsböcker för yngre tonåren och det var jättekul, det måste jag göra oftare, det var himla skoj! Dessutom så funderar jag på att ge den här boken i julklapp till min brorson, han är i precis rätt ålder och skulle nog gilla den här berättelsen.

 

Boken är en gåva från förlaget.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: a-lo (the book pond)

Jag gillar också den här typen av böcker, typ Witch Child av Celia Rees. Mina barn är för små än så länge, men jag noterar i köpa-sen-listan. Äldsta dottern var f.ö. mer fascinerad av snigel än bok när hon fick syn på det här inlägget. Muterad mördarsnigel?

2011-08-28 @ 13:51:29
URL: http://www.thebookpond.se
Postat av: Emmas Bokhylla

Jag har också en att-köpa-lista och jag har inte ens några barn...! :-)



Jupp, muterad mördarsnigel i keramik för trädgårdsbruk, credit till min sambos familj!

2011-08-28 @ 21:43:56
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: mormor Hanneles bokparadis

visst är det roligt att läsa lite annat ibland

2011-08-28 @ 22:58:22
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Hannele: ja, visst ar det? Omvaxling fornojer!

2011-08-29 @ 07:22:54
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Emmelie R.

Haha trodde ju det var en riktig snigel! ;)



Boken såg och lät på din beskrivning som något jag hade älskat i bokslukar åldern ;) får nog ta o se om den finns på bibblan. Är bra med ungdomsböcker för de hinner jag läsa ut bland alla andra intressen ;)

2011-08-29 @ 20:47:43
URL: http://emmelie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0