If I was President

På söndag 31 Oktober är det val här i Tanzania, något som inte går att missa, det räcker med att man tittar i en tidning, slår på radion eller bara tar en tur genom Dar es Salaam. Sedan självständigheten på 60-talet donimerar CCM - landet var en enpartistat fram tills 1995 då andra partier tilläts. Och CCM har ändå behållit makten sedan dess. Hela stan är tapetserad med deras färger - gult och grönt.

 

Jag tvivlar inte på att CCM vinner, Presidenten går in för att bli omvald  (och hela DSM har hans nylle på billboards, vart man än vänder sig) och de konkurrerande partierna är relativt svaga. Tror jag i alla fall. Men det växer, och för första gången någonsin så kan man säga att de är starka (nu säger jag visst emot mig själv?). Men tillräckligt?

 

Det vimlar av fula anklagelser (som att den ledande konkurrenten är ankladad för att ha stulit en annan mans fru och fallet är nu i domtsol. Hur kan man stjäla en fru, hon är ju ingen ägodel?), förstörda debatter och valmöten (ojdå, slutade vi sända när de andra partierna drog sina tal? Sooo sorry?), upplopp (Moshi, Mwanza och Iringa har det gått rykten om) och ständigt en massa rykten (som att det har importerats X antal förikryssade valsedlar från Sydafrika - och det rapporterades i radion).

 

Jag håller inte på något part, vet inte tillräckligt om något av dem riktigt för att höja min röst, jag hoppas bara att alla vet vad de gör. Eller rättare sagt, vem de röstar på.

 

Och EU har, efter att blivit ombedda av den tanzaniska regeringen, kommit hit för att övervaka valet. Träffade en tanzanisk kille som fått jobb i administrationen och jag frågade honom om ryktena om att man skall stanna inne på söndag, speciellt om man är expat. "Nej, nej" svarade han, "håll er bara borta frå alla större vägar etc., ingen fara!", men när vi gick så utbrast han "Och glöm nu inte att stanna inomhus på söndag, OK?"

 

Jag tror inte att det är särskilt farligt, Tanzania är ett extremt fredligt land, men eventuellt så skall jag stanna på soffan och läsa hela söndagen. Just in case.

 

 


Kommentarer
Postat av: Marika

Det gick bra i alla fall? Höll du dig inomhus?



Kul att du bor i Tanzania. När jag var liten bodde mina kusiner där.

2010-11-06 @ 12:38:18
URL: http://bokmarika.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Det gick bra, vi akte ut lite pa eftermiddagen och det var lungt. Dock var det lite rabalder runt om i landet pa mandagen, men det varade inte sa lange. Dock komemr det en massa rykten och rapporter, sa jag ar lite tveksam till vem som har ratt - ryktena eller tidningarna...

2010-11-08 @ 14:37:27
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0