Den trettonde historien av Diane Setterfield



 

Margaret Lea lever ett mycket stillsamt liv med arbete och bostad i sin fars antikvariat. Hon står sin far nära, medans hennes mor är mer eller mindre sinnesförvirrad sedan hennes tvillingsyster dog när de var små. En dag får Margaret ett brev på posten från den bästsäljande författaren Vida Winter som vill att hon skall skriva hennes biografi. Vida Winter är berömd för att sprida ut historier om sin bakgrund och ingen vet säkert vad som är sant, trots år av spekulationer. Men nu ligger hon för döden och vill inte att hennes historia skall försvinna tillsammans med henne.


Margaret bestämmer sig efter en del funderingar att ta uppdraget och åker till Vidas isolerade gård där hon bor ensam med sin katt och sin hemhjälp. Och Vida börjar berätta historien om den knasiga, knepiga familjen Angelfield som med inslag av mental förvirring, incest och sadism lever på den engelska landsbygden på ett gods som förfaller mer och mer. De föräldralösa tvillingarna Adeline och Emmeline, med sina gröna ögon och röda hår, växer upp mitt i röran, otämjda, egensinniga och mer eller mindre rubbade och eftersom de är de sista i släktet så tas de om hand av den åldrade hushållerskan och den gamle trädgårdsmästaren. Margaret dras med i den fantastiska och väldigt sorgliga historien, men är städigt på vakt för att kunna lokalisera eventuella lögner och nå den riktiga historien bakom Vida Winter. Och hon lyckas, men sanningen är inte alltid som man tror, hur enkelt man än vill att det skall vara.


Den här boken var en del av högen som min kompis som hälsade på mig förra året lämnade efter sig. Jag hade helt och hållet missat dess existens och lät den ligga ganska länge innan jag bestämde mig för att läsa den, men jag fastnade direkt i historien. Det är en typisk Emma-bok, med inslag av övergivna herrgårdar, invecklade relationer och mörka familjehemligheter! Gillar du sådant så är det här definitivt något för dig.

 


Kommentarer
Postat av: Boklusen

Jag gillade den här mycket!!

2010-10-21 @ 18:45:42
URL: http://www.boklusensbokblogg.blogspot.com/
Postat av: Lustigkulle

Den här boken gillade jag också, mycket tät intrig. - Just nu läser jag Jane Eyre" samma miljö men 1800-tal.

2010-10-21 @ 19:08:06
URL: http://www.lustigkulle.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0