Ministermordet av Gretelise Holm

 

 

Danska Gretelise Holm tillhör de där författarna som jag håller stenhård koll på; deras utgivningstakt och när böckerna kommer i pocket. Pocket är viktigt i många fall – just nu kan jag knappt ens komma ihåg sista jag själv köpte en bok som var inbunden (vikt, ni vet, viktiga kilon fram och tillbaka mellan Sverige och Tanzania). Hon har hittills aldrig gjort mig besviken, för mig är hennes böcker lite som Rocky Road-glassen; jag vet vad jag får när jag köper den, ändå är det alltid en fin liten smaksensation varje gång jag äter den. Holm har också alltid en politisk känga med i sina böcker, vilket jag uppskattar något oerhört – det ger ett annat djup till den och har ett syfte till att få läsaren att tänka ett varv till.


Gretelise har en oerhört skön, avslappnad hjältinna, journalisten Karin Sommer, i 60-årsåldern som alltid är på bettet och nystar upp diverse historier, vare sig det handlar om mord på ålderdomshem eller hennes egen krokiga historia. Karin bor på Jylland och har ett rykte om att vara (eller har varit?) en bra, grävande och intelligent journalist.


Men nu börjar Karin bli trött; pojkvännen är svårt sjuk i cancer, hon själv har mindre än ett år kvar till pensionen och hon känner hur hon börjar slappna av lite väl mycket på jobbet och hon är lite ambivalent till hur det kommer att bli med allt. När hon då blir erbjuden att skriva en jubileumsskrift om ett stort, internationellt danskägt företag så tackar hon ja – både pengar, lite konstnärlig frihet och en skopa prestige, kanske precis det som behövs för att rycka upp sig igen?


Men efter lite grävande i företaget, en bjudresa till deras fabriker i Baltikum, ett paket från en orolig baltisk farmor som saknar sin sonson borta i Danmark och en försvunnen kollega så börjar saker och ting ge en fadd eftersmak. Så mördas den danska integrationsministern och Karin måste anstränga sig på riktigt för att få alla bitarna på plats.


Så, hur blev det nu med boken? Japp, jag har fått min Rocky Road-glass med ett rejält lager med politik på grädde på moset. Gretelise Holm gjorde mig inte besviken den här gången heller.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0