Supernova av Marika King


Lisa kommer från en arbetarklassbakgrund i ett mindre samhälle i Dalarna och har flyttat till Stockholm för att plugga. När hon har tagit examen så översköljs hon av lycka när hon får ett drömjobb som konslut på en av de mest eftertraktade firmorna i hela världen. Men för att behålla jobbet, och för att avancera i en socialt acceptabel takt, så krävs det att man offrar både det ena och det andra, utan att vända sig om efter det. Lisa jobbar allt mer, blir ännu mer ambitiös och offrar nästan allt som offras kan för att se till att hennes väg framåt och uppåt inte tar slut. Att hon knappt träffar sina vänner, eller tar sig tid att träffa sin familj, det reflekterar hon inte så mycket över, för även om det fortfarande är viktigt, så är det inte längre lika viktigt…


Boken är medryckande och Lisa är en karaktär som jag känner stor sympati för, jag har också ryckts med av arbetet så att jag under perioder äter-sover-lever mina projekt, men aldrig så länge och så extremt som Lisa. Men jag vet hur lätt det är, att det blir det första jag tänker på innan jag somnar, det första jag reflekterar över vid frukosten, att jag har en knut i magen när jag åker från jobbet, för jag vet att jag borde lägga in minst en timme till. Men aldrig lika mycket som Lisa. Och självklart håller det inte i längden, Lisa blir sjuk, Lisa blir en sådan som inte klarar av tempot, En Sådan Som Inte Klarar Trycket. Och hittar något bättre att göra med sitt liv.


När man läser om Marika King så låter det lite som en biografi, hon har jobbat som managementkonsult på McKinsey & Company, men bor för tillfället i, ta-dah: Tanzania. Man kanske borde kontakta henne med en förfrågan om en intervju? På plats här i Dar es Salaam? Men med min tur så bor hon säkert i North Mara…!


Kommentarer
Postat av: Marika King

Nej då!!



Jag bor i Dar es Salaam. Var bor du?

Och tack för att du läst min bok:)



Marika

2010-06-16 @ 15:00:38
URL: http://www.marikaking.blogspot.com
Postat av: Emma

Oj,det har var stort! Vad roligt!

Om du mojligtvis har tid nagon dag, skulle jag kunna fa intervjua dig...?



Och boken var kanon, jag "svepte den"!

2010-06-18 @ 07:16:23
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0