Funderingar...

 

Just nu funderar jag pa vilken bok jag skall läsa härnäst i läsutmaningen Med Afrika i Fokus, som drivs av En Bokcrikel För Alla. När Elefanter Dansar var en sadan fullträff, sa det blir svart att ens försoka toppa det...

 

Jag letade lite bland mina högar med olästa böcker som ligger i en enda röra, i jakten pa en sydafrikansk författare som jag var helt säker pa att jag hade hemma. Jag gav upp efter att tag, men jag är säker pa att den är där, skall leta vidare i kväll.

 

Men, jag hittade en bok som skulle passa in i utmaningen, nämligen Den vita massajen av Corinne Hoffman. Problemet är bara att jag är skeptisk, mycket skeptisk till den. Jag erkänner, jag har fördomar om den, och inte sa fa. Jag undvek den som pesten när den var populär, det lilla jag hörde om den fick mig inte alls intresserad. När sedan uppföljarna Den vita massajens dotter och Tillbaka till Afrika (visst hette de sa?) kom sa blev jag ännu mera skeptisk. Effektsökeri?

 

Pa en lektion i analysmetoder av sociala medier pa universitetet sa togs filmdramatiseringen av Den vita massajen upp och det lilla jag hörde om handlingen gjorde mig inte vänligare inställd och inte hjälpte det av att alla tjejerna som hade läst boken lade huvudet pa sned och suckade "och boken är saaaaa bra". Beskrivningen jag fick av handlingen var osammanhängande, sa jag skall kanske inte vara alltför hard. Men om jag fattat det rätt sa handlar det om en tjej fran Europa som pa en marknad i Kenya blir blixtförälskad i en masai och bestammer sig för att stanna kvar och pröva livet med honom och självklart uppsta det en massa kulturkrockar... Och det kan ju berättas pa ett bra eller ett daligt sätt, eller hur?  Men enda anledningen till att den faktiskt finns i min ägo är det faktum att den lämnades kvar av en vän som var i Dar es Salaam pa besök varen 2009.

 

Sa, nu tänkte jag att det kanske är dags att titta närmare pa den, gen den en chans och utmana mina fördommar. Den kanske inte alls är sa som jag misstänker att den är, jag kanske har varit oträttvis. Jag kan mycket väl ha fel, och jag tycker om att utmana mina fördommar och antingen krossa eller bekräfta dem.

Sa, jag skall bara läsa ut tegelstenen Sepulchre av Kate Mosse (skriver hon bara tegelstenar?)och sedan sätta tänderna i den där sabla vita massajen, sa far vi se vad som kommer ut av det mötet....

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är kul att läsa olika saker ibland. =)

2010-06-30 @ 11:19:39
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0