Aktualiteten i mina recensioner

De böcker som jag skriver om är inte speciellt ofta de mest aktuella på den svenska bokscenen, utan många gånger så har de redan funnits ute ett bra tag och många av er har kanske redan läst dem och om dem till leda. Detta beror på flera anledningar, till exempel att jag köper mycket böcker som jag sedan, av olika anledningar, inte hinner läsa på ett bra tag. Till exempel så önskar jag mig massor av böcker till min födelsedag och till jul, vilket jag varje år fåfängt tänker att jag skall hinna läsa ut alternativt ta med mig ner hit till Dar es Salaam med tid och begränsade bagageutrymmen sätter alltid stopp för mig. Detta förklarar alla de banankartonger med olästa men utvalda guldkorn till böcker som står hemma hos mina föräldrar.


Men den största anledningen för tillfället är att jag faktiskt inte befinner mig på den svenska bokmarknaden, utan på den tanzaniska, där villkoren är helt annorlunda. De flesta bokhandlarna här importerar hela sitt utbud från Storbritannien alternativt Sydafrika, och där är visserligen den internationella bokutgivningen up to date, men av förklarliga skäl är den inte i takt med den svenska. Dessutom är jag fantastiskt förtjust i både antikvariat och loppmarknader, vilket gör att många böcker jag läser har några år på nacken.


Därför är inte det jag skriver om för tillfället alltid aktuellt i Sverige, men för mig är inte det ett problem, utan mer än tillgång. Jag hoppas att ni som läsare kommer att tycka likadant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0