Roadtrip till Muheza, Tanga

I lördags tog jag ledigt från jobbet och följde med min Lions klubb till ett Free Eye Camp i Muheza, ca 45 minuter från Tanga (ca 6 timamr från Dar es Salaam). Campen arrangerades av en annan klubb i Dar es Salaam, men vi var med och sponsrade det ekonomiskt och blev inbjudna att delta.

 

En "Free Eye Camp" innebär att alla patienter som kommer blir undersökta gratis och om de skulle behöva glasögon, mediciner eller operationer så bekostar Klubben det. Operationerna kan genomföras på sjukhuset som vi var på och skulle transport till närliggande sjukhus behövas så ordnas det.

 

 

Eftersom min Swahili är ytterst begränsad så delade jag ut glasögon på recept och registrerade patienter. I lördags kom cirka 600. På tre dagar undersöktes runt 1500 patienter.

 

När man är ute på Camp så är det många motstridiga känslor - människorna man träffar är oerhört fattiga och det svider i hjärtat när jag tänker på skillnaderna i världen. Samtidigt så känns det bra att vara med och försöka bidra till en förändring.

Det var en oerhört stärkande upplevelse och jag känner att mina batterier är nyladdade!

 


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Guldstjärna till Pärlan! Du har ett hjärta av guld! Du har så många järn i elden men hinner med att göra fantastiska insatser. Bra Emma.

Din Swahili är underbar även om den är begränsad! Jag såg nog hur du bemöttes med respekt och beundran när vi var där. Kram!

2011-03-08 @ 15:23:10
Postat av: Sarah

Fantastiskt! Vilken underbar insats! Önskar att jag också kunde göra någon skillnad för någon! Har alltid drömt om att jobba som volontär, antingen med djur eller med barn. Men jag antar att man dessutom får sig en rejäl tankeställare om sitt eget liv... Vi var i Mexico i december och besökte en mayafamilj mitt ute i djungeln, man blev väldigt ödmjuk inför livet hos dem. Men så fort man kom hem klagade man i alla fall på ljumna burgare på McD... =(

2011-03-08 @ 21:47:11
URL: http://www.cumlibrisnonsolus.blogspot.com
Postat av: Bookis

Jag säger bara WOW!!! Det är ju en helt underbar, fantastisk insats!

2011-03-12 @ 19:44:54
URL: http://bookisblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0