Prix Feminaläsning Februari: Utrensning av Sofi Oksanen

I min Prix Femina Läsutmaning för februari 2011 så läste jag Utrensning av Sofi Oksanen. Det är en grym och stark berättelse om det omvälvande livet på den estniska landsbygden från 1930-talet fram till självständigheten i början av 1990-talet. Den fokuserar mycket på hur desperata människor handlar när de trängs in i ett hörn, och att det sällan finns bara en sanning och ett offer i sådana situationer. 


Boken utspelar sig i två tidsdimensioner, 1992 och från 1930-talet fram till 1950-talet. Huvudpersonen, Aliide Truu,  bor ensam på familjegården på den estniska landsbygden i början av 1990-talet. Maken är sedan länge död och dottern har emigrerat till Finland. Sig själv och gården är det enda hon har skyddat och det har hon gjort genom uppoffringar, tortyr och våldtäkter i hela sitt liv, från alla de olika grupper som har regerat i Estlands blodiga historia och hon har använt alla medel som varit tillgängliga, även de som har inneburit fruktansvärda svek mot sina egna.


Men, en dag finner hon en avsvimmad ung kvinna ute i trädgården, ett offer för trafficking från Ryssland som är på rymmen från sina förövare. Aliide tar hand om flickan, Zara, men det visar sig att hon är någon helt annan än det först utger sig för att vara, och långsamt börjar allt det som hände, och som Aliide inte längre tänker på, att komma ikapp henne.


Den här boken var oerhört stark och fattade direkt ett starkt grepp om mig. Jag kan vara ganska känslig för alltför starka böcker och måste ibland lägga ifrån mig dem i flera omgångar, men det är något med Sofi Oksanens språk som får mig att inte göra det, jag glider lätt med, det är hemskt och det skaver, men inte för mycket, det är så att jag kan ta det, det skaver mera och gör ont, men inte så mycket att jag måste lägga ifrån mig det. Fast jag tänker mycket när jag läser den, främst på att offer kan se ut på många sätt, att det är svårt att peka på vem som är skyldig och vem som är oskyldig. På att världen verkligen är långt ifrån svart/vit och att det är viktigt att vi ser det i sin helhet.





Kommentarer
Postat av: violen

Utrensning var en av 2010 års största läsupplevelser för mig!



Tack för titten och ditt grattis till fallet G!

2011-03-11 @ 08:22:28
URL: http://violensboksida.bloggplatsen.se
Postat av: Lixy

Bra blogg :)

2011-03-11 @ 09:32:21
URL: http://lixy.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Utrensning är en stark bok- och absolut en värdig Prix-Féminavinnare. Jag ska snart ta itu med min tredje Fémina-bok- det blir faktiskt en irländare till....

2011-03-11 @ 09:42:04
URL: http://ingridsboktankar.blogspot.com
Postat av: Ylva

Den har vi som cirkelbok nu och det ska bli jättespännande att läsa och prata om den!

2011-03-11 @ 12:28:03
URL: http://ylvarosen.blogspot.com
Postat av: Hanneles bok-paradis

Tänk att Oksanen inte var välkommen till Sovjet efter att ha skrivit boken..

2011-03-11 @ 21:54:59
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Violen: ja, den var riktigt, riktigt bra!



Lixy: Tack!



Ingrid: ja, visst ar den! skall bli spannande att se vad du valjer! Sjalv har jag inte riktigt bestamt mig annu.



Ylva: Den ar grym!



Hannele; Va? Vad laskigt!

2011-03-12 @ 06:55:25
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Kathleen

´Utrenskning er helt forferdelig. Magen min vrenges og jeg blir nesten litt kvalm. Men å, så bra, så bra. Oksanen er flink!

2011-03-12 @ 07:46:44
URL: http://kathleen-bean.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0